به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تالاب ها به عنوان یکی از بارزترین زیبائی های خلقت و شکننده ترین اکوسیستم طبیعت همواره مورد توجه طبیعت دوستان بوده اند.
این نظام حیات بخش زندگی همواره به علت شرایط متغییر جوبی و اکوسیستم ها، تمایلات بشری و کوته فکری در نگهداری آنها، زخم های زیادی را بر تن رنجورشان تجربه کردند.
این در حالی است که به گفته آگاهان به مسایل زیست بوم، تالاب ها نقش ارزنده ای در پاکسازی و تلطیف هوا، تامین غذا و آب، جذب آلاینده ها، کنترل سیلاب و خشکسالی دارند.
نقش و اهمیت تالاب ها و کارکردهای بی نظیر آنها در چرخه زندگی، موجب تلاش جوامع محلی، طبیعت دوستان و مسئولان برای حفظ این رگ های حیاتی زمین شده است.
اجرای طرح هایی همچون «تالاب ها برای زندگی» در مراکز آموزشی و مدارس واقع در حاشیه تالاب ها را نیز می توان زمینه ای برای فرهنگسازی و توجه به کارکردهای مثبت تالاب و تلاش برای حفظ آن دانست.
بارش های بهاری فروردین امسال بار دیگر تلاب های خشک و نیمه خشک که زخم خشکسالی بر پیکر آنها سایه انداخته بود را زنده کرد و بار دیگر بستری برای دید و بازدید عیدانه پرندگان مهاجر شد.
جاری شدن سیلاب از ارتفاعات «آق داق» و «بقراطی» و روانه شدن به سمت تالاب شیرین سو، جان دوباره به این تالاب زیبا و چشم نواز بخشید و این روزها شیرین سو میزبان شمار زیادی از پرندگان مهاجر است که لذت آبتنی در این تالاب را تجربه می کنند.
به طور حتم یکی از کارکردهای موثر زنده شدن تالاب ها جذب گردشگر است چرا که بیشتر طبیعت دوستان حضور در کنار جریان زندگی بخش آب را بسیار با اهمیت و مفرح قلمداد می کنند.
به گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست کبودراهنگ، بارش های اخیر موجب افزایش چهار برابری سطح آب تالاب شیرین سو شده است.
پیمان زرین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بالا آمدن آب تالاب و فرود پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در این تالاب جلوه بدیع و زیبایی از قدرت خداوندی را به نمایش گذاشته است.
وی ادامه داد: هر چند بالا آمدن آب موجب زیر آب رفتن بخشی از راه های حاشیه تالاب شد اما همچنان بازدید کنندگان می توانند با استفاده از راه های دسترسی در کنار این تالاب حضور یابند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست کبودراهنگ بیان کرد: تالاب شیرین سو در ماه های گذشته از کم آبی شدید رنج می برد و تداوم این وضعیت تهدیدی جدی برای گونه های موجود در تالاب بود.
زرین ادامه داد: اما بارش رحمت الهی و جاری شدن سیلاب ها و آبگیری چند برابری، بار دیگر این زخم کهنه را التیام بخشید و این زیستگاه ارزشمند زیستی جان دواره گرفت.
وی اظهار داشت: تالاب شیرین سو همه ساله میزبان شمار زیادی از بازدیدکنندگان است و سال گذشته بیش از 10 هزار تن از این تالاب بازدید کردند.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.