آیت‌الله عسگر دیرباز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: باید بستری مناسب برای حضور نخبگان و راه‌یافتن آنان به مجلس ایجاد شود و مهمترین نقش را در این خصوص عموم مردم بر عهده دارند.

وی به فضای رقابتی انتخابات اشاره کرد و اظهار داشت: در زمان حاضر حضور در این فضای رقابتی نیازمند پشتوانه مالی و صرف هزینه‌های بالایی برای تبلیغات و موفقیت در راهیابی به مجلس است و بر همین اساس بسیاری از نخبگان به دلیل نداشتن پشتوانه مالی محکم نمی‌توانند در این فضا حضور یابند.

وی الزام برای صرف هزینه را عاملی برای بی‌بهره ماندن جامعه از تجربه‌ها و توان نخبگان جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: فرهنگیان، روحانیان، دانشگاهیان و معتمدان محل از جمله گروه‌های مرجعی هستند که می‌توانند مردم را راهنمایی کرده و نخبگان را بدون صرف هزینه‌های تبلیغاتی هنگفت راهی مجلس کنند.

رییس دانشگاه جامع قم بیان کرد: این گروه‌ها نقش موثری در هدایت افکار عمومی به سمت انتخاب نامزد اصلح دارند و می‌توانند نتایج مثبت انتخاب این طیف را به صورت شفاف برای جامعه تبیین کرده و کمک بزرگی به حل مشکلات کشور بکنند.

آیت‌الله دیرباز با بیان اینکه نخبگان جامعه تنها افراد تحصیل‌کرده در دانشگاه و حوزه را شامل نمی‌شود، افزود: فرد نخبه ممکن است در قامت فردی صاحب ایده و تجربه از صنف‌های مختلف همچون کارگری یا کشاورزی ظاهر شود یا بانویی صاحب فکر از میان بانوان جامعه باشد.

وی ادامه داد: این تفکر در جامعه باید پیاده شود که افراد صاحب‌فکر و ایده و به عبارتی نخبه می‌توانند نقش موثری در برطرف کردن بسیاری از چالش‌های پیش‌روی جامعه داشته باشند.

وی اظهارداشت: قوه‌قضائیه نیز می‌تواند با تعریف بایدها و نبایدها و شیوه‌های تبلیغاتی، تئوری «موفقیت به شرط صرف هزینه‌های زیاد» را کمرنگ‌تر کند تا زمینه برای حضور نخبگان در فضای رقابتی فراهم شود.

وی ادامه داد: با توجه به قرار گرفتن در آستانه انتخابات مجلس ضروری است فضای جامعه مصون بماند و همانگونه که رهبر معظم انقلاب با صداقت و یکرنگی عمل می‌کنند جامعه نیز با تبعیت از رهبری با صداقت عمل کند زیرا اگر غیر از این باشد انتخابات از مسیر اصلی خود خارج می‌شود.

آیت‌الله دیرباز با تاکید بر اینکه نباید در جامعه فضایی فراهم شود که برخی رای و شناسنامه افراد را به مبالغی چون ۱۰۰ هزار تومان بخرند، گفت: برخی افراد فریب این مبالغ را می‌خورند در حالی‌که نمی‌دانند با قبول این مبلغ در آینده باید هزینه‌های مضاعفی را برای برخی کم‌کاری‌ها متحمل شوند.

به گزارش ایرنا جمهوری اسلامی یکی از دموکراتیک‌ترین کشورهای دنیاست و تاکنون ۱۲ دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ۱۰ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، پنج دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، پنج دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و چندین انتخابات موردی در ایران برگزار شده‌است.

 انتخابات سراسری یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه، ۲ اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود و ثبت‌نام نامزدها از روز گذشته یکشنبه‌، ۱۰ آذر ماه جاری به مدت هفت روز ادامه می‌یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.