جلیل جباری روز شنبه در جلسه هماهنگی جشنواره تخت سلیمان افزود: این جشنواره با هدف جلب نظر به سمت ظرفیت‌های گردشگری تکاب، شناساندن ظرفیت‌های فراموش شده طبیعی و تاریخی این شهرستان و معرفی جاذبه‌های تخت سلیمان در فصل غیر اوج گردشگری با مشارکت پنج استان به مدت ۲ روز برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره شناسایی ظرفیت‌ها، آسیب‌ها، مشکلات و راهکارهای توسعه گردشگری در تکاب را به دنبال دارد، اظهار داشت: علاوه بر معرفی و شناسایی ظرفیت‌های گردشگری تکاب، با برگزاری جشنواره منطقه ای تخت سلیمان، برای فعالان حوزه گردشگری و جهانگردی از جمله راهنمایان گردشگری و آژانس‌های مسافرتی بستر مناسب و حوزه‌های جدید و متنوع فعالیت ایجاد خواهد شد و موجب رونق بوم‌گردی و طبیعت‌گردی در این شهرستان می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ایجاد و تقویت نشاط اجتماعی و رونق اقتصادی در بخش گردشگری از دیگر اهداف این جشنواره منطقه‌ای است، ادامه داد: موفقیت و اثربخشی برنامه‌های توسعه صنعت گردشگری تکاب نیازمند همکاری همه‌جانبه ادارات و دستگاه‌های اجرایی این شهرستان است.

جباری با بیان اینکه همکاری مجموعه اداری تکاب برای برگزاری جشنواره منطقه تخت سلیمان مطلوب و مستمر است، افزود: آمادگی، بسیج امکانات عمومی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ادارات تکاب در برگزاری این جشنواره بسیار ضروری است زیرا این جشنواره مقدمه و زمینه‌ای برای برگزاری یک جشنواره ملی در سال آینده خواهدبود.

وی جشنواره منطقه‌ای تخت سلیمان را گام مهمی در راستای رونق گردشگری تکاب عنوان کرد و اظهار داشت: در این جشنواره برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری و کارگاه‌های تخصصی نیز برگزار خواهد شد.

فرماندار تکاب نیز در این جلسه با بیان اینکه این شهرستان نگین میراث فرهنگی و ظرفیت‌های تاریخی در منطقه است، گفت: تکاب با وجود داشتن ظرفیت بزرگی مانند مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان و ده‌ها اثر طبیعی و تاریخی باید در کنار نگین میراث فرهنگی به نگین صنعت گردشگری نیز تبدیل شود.

محمود زمانی افزود: تکاب تلفیقی زیبا از طبیعت و تمدن است و باید ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگ معنوی این شهرستان به خوبی معرفی و شناخته شود.

وی با بیان اینکه جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهرستان نیازمند معرفی در سطح ملی و جهانی است، اظهار داشت: جشنواره منطقه‌ای تخت سلیمان که با حضور استان‌های شمال‌غرب کشور برگزار خواهد شد، بستر و زمینه‌ای برای رونق صنعت گردشگری و بهبود وضعیت اقتصادی و توسعه کسب و کارهای محلی و معیشت مردم محسوب می‌شود.

فرماندار تکاب ادامه داد: تکاب در محدوده‌ای از تکثر آثار تاریخی و جاذبه‌های منحصربفرد طبیعی واقع شده و علاوه بر مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان، لازم است سایر ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان نیز معرفی شود.

«زمانی» با تاکید بر اینکه شناساندن تکاب به عنوان قطب معادن، صنایع دستی، کشاورزی و محصولات دامی نیز باید در برنامه دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد، بیان کرد: همه ادارات و دستگاه‌های اجرایی تکاب برای برگزاری مطلوب، مفید و موثر جشنواره منطقه‌ای تخت سلیمان همکاری و تعامل کرده و در کنار مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری باشند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه جشنواره منطقه‌ای تخت سلیمان یکی از هفت رویداد ملی گردشگری کشور در سال‌جاری است گفت: در کنار جشنواره تخت سلیمان، نمایشگاه صنایع دستی و توانمندی‌های گردشگری پنج استان آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، زنجان و گیلان در قالب ۳۵ غرفه به مدت چهار روز در تکاب دایر خواهدبود.

ریتا خضرزاده افزود: در این جشنواره شاهد حضور و مشارکت پررنگ فعالان صنایع دستی، هنرمندان و گروه‌های هنری استان ها و برگزاری جشن های آئینی و فولکور منطقه خواهیم بود و از این رو فرصت مناسبی برای معرفی تولیدات بومی و محلی و آثار صنایع دستی شمال‌غرب کشور فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در روز دوم جشنواره تور گردشگری در محور تاریخی تخت سلیمان برگزار خواهد شد اظهار داشت: در این جشنواره همچنین تورهای مختلف گردشگری از تهران و سایر استان‌ها حضور خواهند یافت و موجب ایجاد بازارهای هدف جدید برای صنعت گردشگری می شود.

مدیرپایگاه میراث جهانی تخت سلیمان نیز در این جلسه گفت: اقدامات و تمهیدات لازم برای برگزاری جشنواره منطقه‌ای تخت سلیمان با اثربخشی حداکثری از جمله تبلیغات محیطی و مجازی و تلویزیونی انجام شده است.

امیر مطلوبی اظهار داشت: برگزاری کارگاه تخصصی و آموزشی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری از مهمترین اهداف و برنامه‌های جشنواره منطقه‌ای تخت سلیمان به‌شمار می‌رود که علاوه بر فعالان این حوزه دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای تکاب نیز در آن حضور خواهند یافت.

وی بیان کرد: فیلم مستند « اسرار دریاچه » کاری از گروه سینمایی هنر و تجربه که در کل کشور اکران شده همزمان با برگزاری جشنواره تخت سلیمان در تکاب نیزاکران خواهد شد و به مدت یک هفته در هتل سینما تخت سلیمان این شهرستان به روی پرده خواهد رفت.

مدیر مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب افزود: این شهرستان با هشت غرفه صنایع دستی، فرش، گیاهان دارویی، عسل، خوشنویسی، هنر و بوم‌گردی در نمایشگاه توانمندی‌های گردشگری استان‌ها نیز مشارکت می‌کند.

جشنواره منطقه‌ای تخت‌سلیمان با هدف معرفی بیشتر و بهتر این مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری و تلاش برای جذب گردشگران در فصل‌های پاییز و زمستان و ماه‌های خارج از فصل گردشگری با مشارکت استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، گیلان، اردبیل و زنجان روزهای ۱۴ و ۱۵ آذرماه جاری برگزار خواهد شد.

مجموعه میراث فرهنگی تخت سلیمان تکاب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهارمین اثر ملی کشور در فهرست جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است و هم‌اکنون آثار و بقایای دوره‌های تاریخی ساسانی و ایلخانی از جمله برج‌ها و باروها و بقایای آتشکده آذرگشنسب، یکی از سه آتشکده مهم ایرانیان باستان، در اطراف دریاچه‌ای اسرارآمیز این مجموعه خودنمایی می‌کند.

به عقیده باستان شناسان محوطه تاریخی تخت سلیمان قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان و یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده و در دوره پس از اسلام به عنوان تفرجگاه و کاخ تابستانی ایلخانان مورد استفاده قرار گرفته است؛ اکنون نمونه آثار و بقایای کاخ های ایلخانی تنها در مجموع۱ه تخت سلیمان تکاب به چشم می‌خورد.

تکاب با ۸۱ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است و بیش از ۱۷۰ اثر میراث فرهنگی و گردشگری تاریخی و طبیعی ثبت شده ملی دارد؛ آثار این مجموعه یکی از مهمترین مقصدهای گردشگران خارجی در سفر به ایران است.

چمن متحرک «چملی‌گل» ، آبشار دوقلوی «قینرجه»، زندان سلیمان، مجموعه چشمه‌های آبگرم احمدآباد و قینرجه، کاخ‌ها و خانه‌های اربابی از سایر آثار طبیعی و تاریخی شهرستان تکاب است

در این شهرستان ۲ باب هتل و ۶ واحد بوم‌گردی در مجموع به ظرفیت بیش از ۶۰۰ تخت وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.