علی دیانتی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تولید این میزان محصول موجب شده که میاندوآب رتبه دوم را در آذربایجان‌غربی در میان سایر شهرستان‌ها به خود اختصاص دهد.
وی اضافه کرد: عمده محصول‌های کشاورزی در این شهرستان را شامل گندم با ۷۱ هزار تن، چغندرقند با ۲۰۵ هزار تن، سیب درختی با ۸۷ هزار تن و انگور با ۳۵ هزار تن‌ تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه میاندوآب به قطب‌ تولید نهال در کشور و استان تبدیل شده است، اظهار داشت: سالانه بیش از ۱۳ میلیون اصله انواع نهال مثمر و غیرمثمر در این شهرستان تولید می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب همچنین با اشاره به ظرفیت میاندوآب در تولید انواع فرآورده‌های دامی و لبنی گفت: این شهرستان همچنین دارای ۷۴ هزار راس دام سنگین و  ۴۳۵ هزار راس دام سبک است که سالانه به طور متوسط ۱۱۵ هزار تن محصول دامی را تولید می‌کند.
«دیانتی» با بیان اینکه میاندوآب هم‌اکنون رتبه نخست استانی را در تولید نهال، علوفه، زراعت و شیر به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: این شهرستان همچنین در زمینه تولید محصولات دامی نیز رتبه دوم استانی و رتبه سوم را در تولید محصول‌های باغی داراست.

وی گفت: با همکاری بانک‌های عامل میاندوآب در سال زراعی گذشته ۴۵۵ میلیارد و ۴۹۹ میلیون ریال تسهیلات با اشتغالزایی ۴۱۰ نفر به واجدان شرایط پرداخت شد.  
وی با اشاره به عملکرد جهاد کشاورزی میاندوآب در بخش آب و خاک نیز افزود: عملیات آبیاری تحت فشار از نوع قطره‌ای در ۴۴ هکتار، آبیاری بارانی در ۱۹۸ هکتار و آبیاری کم‌فشار در ۲۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان در همین مدت اجرا شده‌ است.
دیانتی، با اشاره به اینکه در بیش از یکهزار و ۵۰۰ هکتار آبیاری با نوار تیپ نیز انجام گرفته است، گفت: همچنین اجرای عملیات لوله‌گذاری به میزان هشت هزار و ۹۲ متر با هزینه ۲۴ میلیارد ریال، اجرای پنج مورد پوشش بتنی در روستاهای منصورآباد، فیروزآباد، قره‌پاپاق، چلیک و گل‌سلیمان‌آباد با اعتبار ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از سایر پروژه‌های واحد آب و خاک مدیریت جهاد کشاورزی میاندوآب است.
مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب بیان کرد: در این شهرستان همچنین ۲۲ واحد سردخانه با ظرفیت ۸۰ هزار تن، ۲ واحد فعال فرآورده‌های لبنی با ظرفیت سالیانه ۱۱ هزار و ۵۰۰  تن و سه واحد تولید پنیر گوسفندی با ظرفیت ۱۶۵ تن فعالیت دارد.
وی اضافه کرد: همچنین سه واحد کشتارگاه و واحد بسته‌بندی مرغ و یک واحد کشتارگاه گوشت قرمز و ۲ واحد بوجاری و بسته‌بندی بذر یونجه با ظرفیت سه هزار و ۶۰۰ تن، یک واحد تولید پودر یونجه با ظرفیت یکهزار و ۵۰۰ تن، یک واحد تولید عرقیات گیاهی مدرن با ظرفیت یک‌هزار تن و یک واحد ذرت خشک‌کنی با ظرفیت ۱۰ هزار تن در سال فعال است.
مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب اظهار داشت: یک واحد کارخانه خوراک دام و طیور با ظرفیت ۴۰ هزار تن، یک واحد تولید ماست با ظرفیت یک هزار و ۲۰۰ تن و سه واحد کشمش خشک‌کنی با ظرفیت ۵۹ هزار تن نیز در حال فعالیت است.
دیانتی با بیان اینکه ۴۰ واحد صنایع کوچک روستایی نیز در این شهرستان فعال است، افزود: همچنین در پرداخت تسهیلات از محل خط اعتباری مکانیزاسیون در طول ۶ سال اخیر، ۲۸۸ میلیارد و ۶۴۵ میلیون ریال جهت خرید ۴۳۶ دستگاه تراکتور، ۶ دستگاه کمباین و  ۵۳۷ دستگاه ادوات تخصیص یافته است.
وی بیان کرد: همچنین از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای خرید ۲۳ دستگاه تراکتور، ۱۷ میلیارد و ۵۴۷ میلیون ریال پرداخت شده است.

میاندوآب با دارا بودن ۸۲ هزار هکتار زمین کشاورزی شامل ۵۲ هزار هکتار آبی و ۳۰ هزار هکتار دیم یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در آذربایجان‌غربی محسوب می‌شود و گردش مالی و اقتصاد این شهرستان به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم وابسته به بخش کشاورزی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.