علی عیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۶۷۴ هزار و ۷۳۳ تن چغندرقند تاکنون توسط پنج کارخانه استان از زارعان خریداری شده و حدود ۲۴۲ میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده‌است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی تولید امسال یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن است، گفت: تاکنون ۹۵ درصد از طلب کشاورزان ارومیه، ۷۴ درصد از بدهی زارعان پیرانشهر، ۶۱ درصد بهای چغندرقند خریداری شده از کشاورزان نقده، ۸۲ درصد از بهای چغندر خریداری شده از زارعان میاندوآبی و ۵۰ درصد از بدهی کشاورزان خویی از بابت خرید محصول چغندرقند پرداخت شده‌است.

عیدی اضافه کرد: عیار محصول خریداری شده در استان بالای ۱۷ بوده و تحویل چغندرقند به کارخانه‌ها توسط چغندرکاران ادامه دارد.

وی با بیان اینکه رعایت الگوی کشت موجب می‌شود تا پرداخت بهای چغندرقند خریداری شده به موقع باشد، افزود: کارخانه‌های استان برای خرید محصول آمادگی داشته و ممنوعیت خروج چغندرقند از استان که از سوی استانداری اعلام شده است، همچنان ادامه دارد. 

 ۲۸ هزار هکتار از اراضی استان امسال زیر کشت این محصول رفت که بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار کمتر از سال پیش است؛ طی سال گذشته ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن چغندرقند در آذربایجان غربی برداشت شد.

 چغندرقند یکی از محصولات کشاورزی پرآب‌بر است که کشت آن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خسارت بالایی به منابع آبی وارد می‌کند؛ این گیاه در بیشتر نقاط دنیا در فصل پاییز کشت می‌شود تا بیشترین حجم آب مورد نیاز خود را از بارش پاییزی تامین ‌کند و بخش کمی از آن با آبیاری کشاورزان تامین ‌شود.
با این حال وقتی کشت این گیاه در اوایل دهه ۱۳۷۰ به آذربایجان‌غربی راه پیدا کرد، کشاورزان مجبور شدند آن را در بهار بکارند تا محصول آنان از سرمای شدید زمستان در امان بماند.

آذربایجان‌غربی ۲۳۵ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی و ۸۰۰ تا یک میلیون هکتار زمین کشاورزی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.