«محمدرضا شیدایی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: در راستای دستیابی به اهداف برنامه مدیریت سبز دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حذف کاغذ از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و گزارش طرح‌های پژوهشی از تیرماه ۱۳۹۸ با تصویب شورای تحصیلات تکمیلی و شورای پژوهشی دانشگاه در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: بررسی آماری تعداد جلسات دفاع از پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طرح‌های پژوهشی اعضای هیات علمی نشان می‌دهد با حذف بیش از ۱۵۰ جلد گزارش کاغذی، در مصرف حدود ۱۶ هزار برگ کاغذ طی چهار ماه اخیر صرفه‌جویی به عمل آمده است.

رییس دانشگاه صنعتی ارومیه با اشاره به اینکه از هر درخت تنومند با ارتفاع ۱۲ متر، به طور متوسط ۱۶ بسته ۵۰۰ برگی کاغذ A۴ تولید می‌شود، اظهار داشت: طبق بررسی‌های صورت گرفته این صرفه‌جویی منجر به جلوگیری از قطع ۲ اصله درخت تنومند در چهار ماه گذشته شد.

وی اضافه کرد: با در نظر گرفتن حدود ۱۵۶ لیتر آب مصرفی برای تولید هر بسته ۵۰۰ برگی کاغذ  A۴، آمار فوق بیانگر صرفه‌جویی در مصرف حدود پنج هزار لیتر آب است.

با توجه به جمعیت ۶۰۰ نفری دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تعداد ۱۱۱ نفر عضو هیات علمی در این دانشگاه، به نظر می‌رسد اجرای طرح حذف کاغذ از پایان‌نامه‌های دانشجویی و گزارش‌های علمی و تحقیقاتی در دانشگاه‌های صاحب جمعیت بزرگ دانشجویی در درازمدت دستاوردهای قابل توجهی در حوزه مدیریت سبز و محیط زیست به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.