مهندس محمد علی قلندری شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون در استان فارس غیر از شهر شیراز 80 هزار متر مکعب در شبانه روز برای تامین و توزیع آب شرب، کمبود آب داریم.
وی ادامه داد: برای عبور از تابستان گرم و جبران کمبود آب ، شهروندان می توانند با 10 درصد کاهش مصارف غیر ضروری خود مانند شست , شوی حیاط ، شست و شوی ماشین و با افزایش راندمان کولرهای آبی مورد استفاده از طریق ایجاد سایه بان و رفع عیوب فنی، در مصرف آب صرفه جویی کنند.
قلندری گفت: از عمده ترین روش ها برای مقابله با معضل کم آبی می توان به کاربرد ‌مدیریت درتقاضا و مصرف، مهار آب، تحقیق و مطالعات آبی،کنترل کیفیت آب، اقتصاد و منابع مالی آب ، فن آوری و استفاده از آخرین دستاورد های سخت افزاری اشاره کرد.
وی ادامه داد:‌همچنین مدیریت آمارو اطلاعات، مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی ،ارتباطات و آموزش همگانی، مشارکت و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی ، مدیریت محیط زیست و تصفیه را از عمده ترین روش های مدیریت کاربردی غلبه بر مشکلات و بحران های ناشی از کم آبی در تابستان برشمرد.
قلندری گفت:‌به منظور عبور از بحران کم آبی در تابستان به ویژه در شهرهای اولویت دار ، با مطالعات فراگیر و تشکیل کارگروه های اجرایی برای کاهش محسوس اثرات بحران کم آبی ، اولویت های اجرایی را مشخص کردیم. وی بیان کرد:برهمین اساس با مشخص کردن نیاز ها و اقدامات مورد لزوم به مهندسی فرایند مقابله با بحران پرداختیم که در گام اول پس از بررسی منابع آب و امکانات هر امور ،شهرهای استان در سه دسته بحرانی ، ریسک پذیرو نقطه سر به سر تقسیم شدند.
مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس افزود: 19 شهر استان در نقطه ای قرار دارند که در صورت عدم رعایت الگوی مصرف توسط شهروندان، ارائه خدمات آبرسانی با مشکلات جدی مواجه می شوند. بی تردید با صرفه جویی در مصرف آب توسط مشترکین در شهرهای مذکور می توان مشکلات حوزه آبرسانی را مدیریت کرد و از دامنه نگرانی ها در ارائه خدمات آبرسانی کاست.
وی ادامه داد: دسته دوم شهرهای ریسک پذیر هستند که شامل 21 شهر استان است و در صورت بروز هرگونه اختلال در برداشت از منابع آب این شهرها، روند تأمین آب شهر دچار مشکل می شود و وضعیت آبرسانی با بحران مواحه می شود.
قلندری گفت:‌42 شهر نیز جزو شهر های در نقطه سر به سر هستند که میزان تولید و مصرف آب در این شهرها در نقطه سر به سر است.
وی بیان داشت: برای حل مشکل کم آبی در شهرهای بحرانی یک برنامه ریزی کوتاه مدت و میان مدت در حال انجام است که شرکت آبفا استان فارس در برنامه ریزی های کوتاه مدت و بخشی از برنامه ریزی میان مدت نقش دارد. شرکت آب منطقه ای استان نیز در برنامه ریزی بلند مدت و بخشی از برنامه ریزی میان مدت ایفای نقش می کند.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.