وی صبح روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از این بازدید را بررسی وضعیت سبز و سازگاری بذور هیبرید فرانسوی کلزا با شرایط آب و هوایی ایران و به ویژه میاندوآب و بررسی نقاط ضعف و قوت روند رشد این محصول در مزارع این منطقه عنوان کرد.
«کاردیلاک» اظهار داشت: ارقام فرانسوی بذر کلزا با اقلیم ایران به ویژه مناطق سردسیر سازگاری کاملی دارد و از ظرفیت و عملکرد  بیشتری برخوردار است.
نماینده شرکت فرانسوی «اورالیس» در ایران و عضو کمیته ملی بذر وزارت جهاد کشاورزی نیز با اشاره به اینکه ارقام فرانسوی بذرهای کلزا مقاوم به سرماست، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در سال‌های گذشته در خصوص برداشت کلزا وجود داشت، ریزش آن بود که این ارقام در صورت تاخیر حداقل ۱۵ روزه در برداشت آن، مقاوم به ریزش است.
سعید فخاریان با بیان اینکه این امر نکته بسیار مثبتی برای کشاورزان در استفاده از این بذور ‌است، افزود: در بازدیدی که از مزارع کلزای استان‌های فارس، خراسان، میاندوآب در آذربایجان‌غربی و اردبیل داشتیم کشاورزان در استفاده از بذرهای فرانسوی و کشت زمستانه این محصول رضایت کامل دارند.
وی بیان کرد: در صورت حمایت از کشاورزان به واسطه استفاده از بذرهای فرانسوی کلزا و همچنین بذور ایرانی، انتظار می‌رود کشت این محصول در کشور بیشتر توسعه پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه ارقام متعددی از بذرهای داخلی و خارجی کلزا در ایران کشت می‌شود، بیان کرد: اکنون ۲۰ رقم بذر کلزا شامل «نپتون»، «دانوب» «ناتالی» و «ایمپریو» در ایران کشت می‌شود که این ارقام از نظر عملکردی فرق زیادی باهم ندارند ولی از نظر زمان کشت باید برخی ارقام زودتر و برخی نیز با تراکم کمتری کشت شود.
وی اظهار داشت: استفاده از این ارقام بسته به وضعیت آب و خاک منطقه و با نظر کشاورز کشت می‌شود.
وی گفت: با تمهیداتی که از سوی معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی و مجری طرح دانه‌های روغنی آن وزارتخانه از سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفته، اکنون سه رقم بذر در ایران تولید می‌شود.
وی افزود: با توجه به روند مطلوب و روبه رشد تولید بذر کلزا در ایران، در آینده‌ای نزدیک کشور از نظر تولید بذر کلزا خودکفا می‌شود.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون رقم‌های نپتون، ناتالی و دانوپ در داخل کشور تولید می‌شود، ادامه داد: سال گذشته ۲۰۰ تن بذر کلزا در ایران تولید شد که پاسخگوی بیش از ۶۰ درصد نیاز کشور بود.
به گزارش ایرنا این کارشناسان پس از بازدید از مزارع کلزا و تولید و عملکرد این محصول در واحد سطح در میاندوآب از نحوه کشت آن ابراز رضایت کردند.
در سال زراعی جاری ۲۵۱ هکتار از اراضی کشاورزی میاندوآب به کشت کلزا اختصاص یافته است‌؛ پارسال نیز تولید این محصول در میاندوآب مطلوب بود به طوری که این شهرستان از نظر متوسط تولید در استان رتبه اول را کسب کرد که این نشان از سازگاری آب و خاک و اقلیم این شهرستان با کلزاست؛ بیش از ۷۰۰ تن کلزا با قیمت هر کیلوگرم ۳۴ هزار و ۳۹۰ ریال در این شهرستان از کشاورزان خریداری شد.
کلزا با نیاز آبی کم، محصول بسیار مناسبی برای قرار گرفتن در تناوب زراعی با غلات است و نقش کلیدی در اصلاح الگوی کشت و برقراری تناوب زراعی دارد.
کلزا به دلیل کودپذیر بودن نقش موثری در افزایش عملکرد محصول بعد از خود دارد و بازگشت بقایای گیاهی کلزا به خاک موجب تقویت عناصر غذایی آن می‌شود؛ ریشه کلزا با نفوذ به عمق خاک و ایجاد خلل و فرج در خاک موجب بهبود وضع تهویه خاک و در نتیجه رشد مناسب و افزایش عملکرد محصول بعد از خود می‌شود.
پایداری تولید گندم، کاهش مصرف آب کشاورزی، اصلاح الگوی زراعی در منطقه، اصلاح خاک‌های زراعی و کاهش وابستگی به واردات روغن از دیگر مزیت‌های کشت کلزاست.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.