به گزارش ایرنا، مهدی قهرمانی عصر روز دوشنبه در جلسه شورای اداری این شهرستان اظهار داشت: برخی به جای اینکه با وظایف خود آشنا شوند، اظهار نظرهایی می‌کنند که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شوند و تا بحال هم ما خواسته‌ایم که در این راستا صبر و حوصله به خرج دهیم تا فضا ملتهب نشود.
وی با بیان اینکه همه تلاش می‌کنیم تا معضل پسماند در این شهرستان به شیوه مناسبی حل شود، گفت: به شهرداری اعلام شده است تا محل‌های مناسب را برای دفن پسماند شناسایی و معرفی کند تا در اسرع دقت در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان بررسی و تصویب شود.
وی افزود: در این‌باره نظر امور منابع آب و حفاظت محیط زیست مهم است و اگر نظر آنان در خصوص مکان دفن پسماند مثبت باشد، آن محل مشکلی از بابت دفن پسماند نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: اکنون نیز باید این مهم بزودی تعیین تکلیف شود و شهرداری اقدامات خود را در سایت جدید آغاز کند تا مردم نیز با مشکل مواجه نشوند.
فرماندار میاندوآب اظهار داشت: برخی اعلام می‌کنند که مسوولان در محل سایت جدید پسماند زمین دارند، در حالی که این ادعا از اساس کذب بوده و عده‌ای به دنبال تشویش اذهان عمومی هستند.
«قهرمانی» بیان کرد: اگر می‌خواهیم برای شهرمان کار کنیم با وحدت و همدلی آن را انجام دهیم و یقین بدانیم که با ایجاد ذهنیت‌های منفی در جامعه نمی‌توان کاری از پیش برد.
وی گفت: در گذشته چه اقداماتی برای حل این معضل انجام شده و یا چه کم‌کاری‌هایی انجام شده ربطی به زمان حاضر ندارد و اکنون باید این بحران را مدیریت کرد.

مسوولان اخلاق‌مداری را سرلوحه امور خود قرار دهند

امام‌جمعه میاندوآب نیز در جلسه شورای اداری این شهرستان مسوولان و مدیران را به اخلاق‌مداری و رعایت اصول اخلاقی توصیه کرد و گفت: درست نیست مدیری را که زیاد حرف زده و یا در انظار باشد، مدیر خوبی دانسته و مسوولی را که در اتاقش به فکر کار و تلاش باشد ضعیف بدانیم.

حجت‌الاسلام حمید حسن‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای در این شهرستان افزود: ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاید برای ۱۰ نفر اشتغال‌زایی ایجاد کند اما فعالیت ۴۰ کسبه را مختل می‌کند.
امام‌جمعه میاندوآب با بیان اینکه طرح ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشورهایی اروپایی و حتی ترکیه تجربه شده و اکنون اجازه گسترش این فروشگاه‌ها را نمی‌دهند، افزود: شاید اهداف فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایجاد اشتغال بود ولی در عمل موجب بیکاری شده است.
وی همچنین با اشاره به تولید روزانه ۱۵۰ تن زباله در این شهر از مسوولان خواست تا برای حل یافتن مکانی برای دفت زباله در این شهرستان اقدام موثرتری انجام دهند.

امام‌جمعه میاندوآب با بیان اینکه این موضوع مربوط به امروز و یا چند سال پیش نیست و نباید سیاسی شود تاکید کرد: این معضل به ارث رسیده از گذشته است و اگر ۲۰ سال پیش نسبت به مدیریت اصولی آن اقدام می‌شد اکنون به بحران تبدیل نمی‌شد.

روزانه بیش از ۲۵۰ تن زباله در میاندوآب تولید می‌شود

شهردار میاندوآب نیز در این جلسه با اشاره به معضل پسماند که گریبانگیر این شهرستان شده گفت: روزانه ۱۵۰ تن زباله در شهر میاندوآب و ۱۰۰ تن در روستاها تولید می‌شود که مدیریت این حجم از زباله سخت است و علاوه بر شهرداری‌ها حتی دهیاری‌ها را نیز با مشکل و چالش مواجه کرده است.
رسول ملکی افزود: در روزهای اخیر با حضور نمایندگان فرمانداری و مسوولان شهرداری از مکان‌های زیادی برای تعیین دفن پسماند بازدید شده ولی این مکان‌ها شرایط بهتری برای دفن پسماند نداشته و رد شدند.
وی با بیان اینکه انتخاب محل دفن پسماند به پروسه زیادی نیاز دارد و آنگونه نیست که با یکبار بازدید، محلی را برای دفن زباله تعیین کرد؛ افزود: ارزیابی زیست محیطی و اصولی از سوی نهادهای متولی نیز زمان‌بر است.
وی اظهار داشت: پنج نقطه در طرح جامع مدیریت پسماند میاندوآب معرفی شده بود که کار مطالعات این نقاط از سال ۱۳۸۷ شروع شده بود و در سال ۱۳۹۲ به اتمام رسید.
ملکی افزود: از پنج نقطه که به تایید وزارت کشور نیز رسیده است، در سال ۱۳۹۴، ۲ محل انتخاب شده و پس از دریافت ارزیابی زیست محیطی؛ در کارگروه‌های پسماند شهرستان و استان نیز تصویب و مجوزهای مربوطه نیز برای آنها صادر شد.
شهردار میاندوآب افزود: یکی از مکان‌ها سایت بازیافت زباله است که سال‌هاست سرمایه‌گذاری برای احداث این کارخانه اعلام آمادگی کرده و به تمام تاسیسات نیز دسترسی داشته و محل دیگر نیز سایت تلخاب است که انتقال پسماند به این محل مورد موافقت قرار گرفته است.
وی بیان کرد: در این راستا همه کمک حال شهرداری باشند که با چالش بزرگی روبروست تا هر چه سریع‌تر این مشکل برطرف شود.

به گزارش ایرنا، محل فعلی سایت پسماند میاندوآب واقع در کوه قطور به یک معضل بزرگ زیست‌محیطی برای این شهر تبدیل شده زیرا تکمیل ظرفیت ۲۰۰ هکتاری این مکان موجب آلوده شدن طبیعت منطقه شده‌است.

شیرابه زباله‌های دفن شده در سایت فعلی با نفوذ به سمت زمین‌های کشاورزی موجب خسارت به اراضی این منطقه شده‌است که این امر موجب مخالفت اهالی روستاهای اطراف محل دفن پسماند شهر میاندوآب (کوه قطور) شده‌است.

این مخالفت‌ها از یک سو و از سویی دیگر تکمیل ظرفیت سایت فعلی و نبود مکان دیگر در این شهرستان موجب شده تا جمع‌آوری زباله در سطح شهر میاندوآب در چند روز گذشته با مشکلاتی مواجه شود.
این در حالی است که مطالعات سایت پسماند مشترک بین ۲ شهر میاندوآب و مهاباد نیز آغاز شده تا این شهرها از این مکان استفاده کنند ولی در عمل در این زمینه نیز تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

میاندوآب با بیش از ۲۷۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و سومین شهرستان استان پس از ارومیه و خوی به شمار می‌رود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.