رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان: تاکنون ۱۱۷ هزار هکتار از زمین‌های استان برای مقابله با ملخ‌ها سمپاشی شده است که این میزان به ۲۰۰ هزار هکتار خواهد رسید.

به گزارش ایلنا، علی باقر زاده در نشست هم اندیشی و پرسش و پاسخ درباره مبارزه با ملخ‌ها و وضعیت واگذاری مزارع پرورش میگو در استان هرمزگان افزود: از بهمن ماه پارسال در ۱۵۶ نقطه از استان ریزش ملخ مشاهده شده که ۱۵۱ دسته ۵۰ میلیونی در یک مرحله و ۵۰ دسته ۲۰۰ میلیونی نیز در مرحله دوم وارد استان شدند.

وی افزود: در همه شهرستان‌های استان ریزش ملخ بود که اکنون ۲۵۰ نفر در استان در حال سمپاشی مناطق آلوده هستند.

باقر زاده با اشاره به این که شهرستان‌های رودان، میناب و بندر لنگه ار ملخ صحرایی پاکسازی شده‌اند گفت: چند روز گذشته در کیش و حاجی آباد ریزش ملخ مشاهده شده است.

وی درباره جبران خسارت کشاورزان نیز گفت: در حال جمع بندی این خسارت‌ها هستیم و پس از آن سعی در جبران خسارت‌ها می‌شود.
رئیس جهاد کشاورزی هرمزگان پیش بینی کرد تا پایان شهریور ریزش ملخ‌ها در استان مشاهده شود.

باقرزاده افزود: استان هرمزگان تا سه سال آینده درگیر این آفت خواهد بود.

مدیرکل محیط زیست استان نیز درباره تاثیر سمپاشی مقابله با ملخ بر روی موجودات دیگر گفت: این سموم بر موجودات خونگرم بدون تاثیر است، ولی موجودات خون سرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مسیحی افزود: بهترین شیوه مبارزه با ملخ‌ها استفاده از روش‌های مکانیکی و بیولوژیکی است.

موضوع توزیع عادلانه زمین‌های مستعد پرورش میگوی استان نیز در این نشست مطرح شد که مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: افراد دارای توان مالی کم می‌توانند با تشکیل تعاونی زمین برای پرورش میگو دریافت کنند.

محسن یکتاپور گفت: ایجاد شهرک‌های شیلاتی یکی از راهکار‌های واگذاری عادلانه این زمین‌ها است.

وی افزود: با توجه به اینکه دولت اعتبار لازم برای ایجاد زیر ساخت‌های پرورش میگو را ندارد، سرمایه گذار باید تمامی هزینه‌های ایجاد استخر پرورش میگو را بپردازد.

مدیرکل شیلات هرمزگان افزود: هرمزگان دارای ۵۰ هزار هکتار زمین مستعد پرورش میگو است که اکنون ۷ هزار هکتار از این اراضی در حال استفاده است.

وی گفت: پرورش میگو از سال ۹۴ به بعد پس از چند سال رکود، رشد خوبی پیدا کرد.

یکتاپور درباره میزان تولید میگو در سال‌های قبل نیز گفت: در سال ۹۶، ۱۵ هزار تن تولید میگو داشتیم که این میزان در سال ۹۷ به ۲۲ هزار و ۸۰۰ تن رسید.

رئیس جهاد کشاورزی استان نیز درباره عدالت در واگذاری زمین‌های پرورش میگو گفت: در صورت وجود گزارش معتبری مبنی بر رعایت نشدن این موضوع با عوامل آن به شدت برخورد می‌شود.

باقرزاده افزود: در زمینه سرمایه گذاری سرمایه گذاران در حوزه پرورش میگو، ۲۰ درصد این سرمایه گذاری باید از طرف سرمایه گذار تامین شود و ۸۰ درصد دیگر نیز در قالب تسهیلات به وی پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: واگذاری این زمین‌ها قطعی نیست و اگر تخلفی در بهره برداری مشاهده شود با دوبار اخطار این زمین‌ها پس گرفته می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان نیز در این نشست گفت: در سطح کلان، ۱۰۲ مجوز در بخش‌های صنعت، تولید و خدمات و بیش از هزار و ۴۰۰ مجوز نیز در سطح خرد در استان صادر شده است.

وی درباره آلودگی‌های زیست محیطی استان ناشی از این مجوز‌ها نیز گفت: تقاضای ایجاد هر سایت و پهنه به صورت متقاضی محور بررسی می‌شود و نمونه مشابه در استان و سایر استان‌ها بررسی شده و در یک جلسه کارشناسی و جمع بندی می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.