سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ماکو روز چهارشنبه در توضیح این امر به خبرنگار ایرنا گفت: مرمت کاخ موزه شامل ابنیه، تاسیسات و سقف است که مهمترین کار در بخش سقف انجام می گیرد.

علی خورابلو افزود: در بخش تاسیسات، احداث موتورخانه در دستور کار قرار گرفته و اقدامات لازم در حال انجام است.

وی اضافه کرد: همچنین در بخش تزئینات که مهمترین بخش مجموعه را شامل می‌شود، نقاشی‌های مختلف بنا در ورودی‌، بخش بیرونی، گچ بری‌ها در ضلع شرقی و جنوبی در حال مرمت است.

این بنای تاریخی و باشکوه استان آذربایجان‌غربی است که قدمت آن به دوره قاجاریه می رسد و علاوه بر بنای کاخ و باغ ۱۱ هکتاری آن، لوازم شخصی سردار ماکو در این کاخ موزه در روستای " باغچه جوق " نگهداری می شود.

«باغچه جوق» نام روستایی در ۷ کیلومتری غرب شهر ماکو است. کاخ موزه باغچه جوق در این روستا و در دامنه یک کوه قرار داشته و نامش نیز برگرفته از همین منطقه است.

ساخت این بنا در حدود بیش از ۱۲۰ سال قبل و در زمان «پاشاخان» آغاز شد و در زمان «اقبال‌السلطنه» به اتمام رسید. اقبال‌السلطنه به عنوان بانی ساخت این کاخ شناخته می‌شود. در واقع زمان ساخت آن مصادف با دوره حکومت قاجار در ایران بوده است. این کاخ باشکوه به عنوان مقر حکمرانی سردار ماکو شناخته می‌شد.

خانواده سردار ماکو تا سال ۱۳۵۳ در این مکان سکونت داشتند و سپس دولت وقت این مجموعه را خریداری کرد. پس از آن مرمت‌ها و بازسازی‌هایی در این کاخ و محوطه آن صورت گرفت و از سال ۱۳۵۸، درهای کاخ برای بازدید عموم مردم گشوده شد. این کاخ موزه از سال ۱۳۶۶ هجری شمسی در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

کاخ موزه باغچه جوق به عنوان یکی از ارزشمندترین  و باشکوه‌ترین آثار تاریخی بر جای مانده در استان آذربایجان غربی در تاریخ ۱۱ تیر سال ۱۳۷۵ هجری شمسی با شماره ثبت ۱۷۳۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلیه هزینه های مرمت و بازسازی این کاخ موزه توسط سازمان منطقه آزاد ماکو تامین و تخصیص یافته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.