علی دیانتی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح با رویکرد آموزش و ترویج تولید و مصرف محصول کشاورزی استاندارد و گواهی شده با محوریت اجرای دستورالعمل حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی، جلوگیری از آثار سوء مصرف سموم شیمیایی، مدیریت منابع آب و خاک و کمک به پایداری منابع و محافظت از آن برای نسل‌های آینده در ۱۱ روستای شهرستان میاندوآب در محصولات سبزی و صیفی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری ۲۲ کارگاه آموزشی با عناوین تغذیه گیاهی مناسب و اصولی و مبارزه با آفات و بیماری‌ها در این روستاها برای جامعه زنان روستایی اضافه کرد: در همین راستا سایت الگویی محصول سالم گوجه فرنگی به مساحت سه هکتار در روستای «گاومیش‌گلی» اجرا شده‌است.
وی با بیان اینکه علاوه بر سایت اصلی، ۲۲ سایت تابعه نیز در روستاهای حومه سایت اصلی اجرا شده است، گفت: در این مزارع جهت کنترل آفات و بیماری‌ها از هیچ‌گونه سموم شیمیایی استفاده نشده و با نصب کارت زرد و رهاسازی زنبور «براکون» به صورت بیولوژیک، جمعیت آفات کنترل شده و جهت صرفه‌جویی در مصرف آب این مزارع به نوار آبیاری تی‌تیپ مجهز شده‌اند.
مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب بیان کرد: «سیب»، «انگور» و «گوجه‌فرنگی» سه محصول کشاورزی و باغی در آذربایجان‌غربی است که در راستای اجرای این طرح به تولید استاندارد در قالب طرح «محصول سالم» بر تولید آن نظارت می‌شود که محصول گوجه فرنگی به شهرستان میاندوآب اختصاص یافته است.

دیانتی گفت: امسال ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار زنبور «براکون» و یکهزار و ۸۰۰ گرم تخم زنبور «تریکوگراما» در انسکتاریوم تولید حشرات مفید میاندوآب تولید و در ۴۵۰ هکتار از مزارع گوجه‌فرنگی این شهرستان رهاسازی شده‌است.
میاندوآب دارای ۸۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۵۲ هزار هکتار اراضی آبی و ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم است و سالانه بیش از ۵۰ نوع محصول زراعی و باغی نزدیک به ۹۵۰ هزار تُن از این اراضی تولید می‌شود.

براساس اعلام مسوولان طرح «محصول سالم» هم‌اکنون در ۱۰۰ محصول کشاورزی و باغی در کشور اجرا می‌شود.

تولید ارگانیک به محصولی گفته می‌شود که در همه فرآیند تولید آن از مواد و سموم شیمیایی استفاده نشود ولی در محصولات گواهی‌شده می‌توان از مواد شیمیایی با توصیه و نظارت کارشناسان در زمان و مقدار مشخص استفاده کرد.
ایجاد امنیت غذایی در کشور ایجاب می‌کند در تولید محصولات گواهی شده برای مصرف در داخل و صادرات توجه بیشتری صورت گیرد.
 افزایش سطح زیرکشت محصولات سالم و ارگانیک و بالا رفتن مصرف آن در نهایت به افزایش سطح درآمد کشاورزان نیز همراه خواهد شد.

۹۸۷۱/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.