به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در این آیین که روز گذشته در منزل این هنرمند پیشکسوت مهابادی ترتیب یافته بود گفت: تیرماه امسال در کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد که در سنندج برگزار شد از ۳۰ نامدار بین‌المللی تقدیر شد.

جلال قلعه‌شاخانی افزود: این همایش با هدف پاسداشت نامداران کُرد در عرصه‌های مختلف برگزار شد و به دلیل اینکه استاد عزیز شاهرخ به علت کسالت موفق به شرکت در این همایش نشد برای تکریم وی به مهاباد آمده تا از خدمات ایشان تجلیل کنیم.

وی اضافه کرد: در این همایش در ۶ بخش از کسانی که از نقاط مختلف جهان در نشر فرهنگ کُردی تلاش کرده بودند، تجلیل شد.

در این دیدار که مسوول دبیرخانه کنگره بین المللی مشاهیر کرد و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد نیز حضور داشتند حاضران ضمن دیدار با این هنرمند پیشکسوت با اهدای نشان کنگره مشاهیر کرد و کلید طلایی شهروند افتخاری سنندج از چندین دهه تلاش وی در عرصه هنری قدردانی شد.

کنگره مشاهیر کرد در روزهای ۱۱ و ۱۲ تیر به میزبانی دانشگاه کردستان در سنندج برگزار شد، در این کنگره ویژه برنامه‌های فرهنگی شامل شب شعر، محافل ادبی و کنسرت موسیقی، برپایی نمایشگاهی هم برای معرفی و بازمعرفی مفاخر و مشاهیر کُرد و توانمندی‌های حوزه فرهنگ و هنر کردستان نیز برگزار شد.

 در این کنگره همچنین از ۳۰ نفر از  مشاهیر کُرد و کسانی که در ارتباط با موضوع کُرد و کُردشناسی فعالیت کرده‌اند نیز تجلیل شد.

عزیز شاهرخ که متولد سال ۱۳۱۷ است فعالیت رسمی و جدی خود را در هنر موسیقی در سال ۱۳۳۶ در رادیو مهاباد آغاز کرد؛ وی که در آواز و خوانندگی شاگرد استاد «محمد ماملی» است، به لحاظ جنس صدایی نیز منحصر به فرد است و از استقلال صدایی خاص خود بهره‌ می‌برد. 
شاخص‌ترین و معروفترین آلبوم وی «از دست عشق» است که با آهنگسازی و تنظیم «محمدجلیل عندلیبی» با استقبال خوب علاقه‌مندان موسیقی روبرو شد. 
وی بعدها هم آلبوم‌هایی چون «زمانه» و «روناک» را به بازار موسیقی عرضه کرد. 
«شاهرخ»، در ملودیسازی هم دستی چیره دارد و چنانکه خود در گفت و گویی عنوان کرده، برای بیش از ۷۵ تصنیف یا قطعه، ملودی ساخته است که «راز تنهایی»، «تو دریایی»، «شورش ناامیدی» و «آسمان شین» از جمله آنهاست. 

پیشه شاهرخ معلمی بود، اما دستی در شعر هم دارد و برخی از اشعار تصانیف را خود می‌سراید و ملودی برخی از قطعات و تصانیف را هم خود تصنیف کرده است.
وی در منطقه کردنشین چهار کشور ایران، عراق، سوریه و ترکیه شهرتی زیادی دارد و از کنسرت‌های وی استقبال فراوانی می‌شود.

«شاهرخ» به لحاظ جنس صدایی نیز منحصر به فرد است و از استقلال صدایی خاص خود بهره‌ می‌برد ، همچنانکه تسلطی مطلوب بر مقام‌های موسیقی کردستان دارد و به نوعی وی را از حافظان موسیقی اصیل نواحی منطقه کردستان به شمار می‌توان آورد و مقام شیرین بیان از جمله قطعاتی است که به سبکی خاص وی آن را اجرا می‌کند، سبکی که به اعتقاد اهل موسیقی اختصاصی شاهرخ است.

ارایه بیش از  ۴۰ آلبوم موسیقی کردی از افتخارات هنری استاد عزیز شاهرخ این هنرمند مهابادی است.

۶۱۸۵/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.