مدیر دفتر استانی ستاد احیا دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت:  روند تبخیر و کاهش حجم آب دریاچه ارومیه در فصل گرما کاملا طبیعی است.

فرهاد سرخوش در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی تراز فعلی دریاچه ارومیه را 1271.89 اعلام کرد و گفت: تراز دریاچه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 106 سانتی متر افزایش را نشان می دهد.

سرخوش با بیان اینکه وسعت فعلی دریاچه ارومیه 3231 کیلومتر مربع است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 851 کیلومتر مربع افزایش داشته تصریح کرد: حجم آب دریاچه در حال حاضر 5 میلیارد و 220 میلیون مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 میلیارد و 20 میلیون مترمکعب افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از 4 رودخانه زرینه رود، نازلو، باراندوز و گدار مجموعا 140 مترمکعب بر ثانیه آب به دریاچه ارومیه وارد می شود از تاثیر مثبت این ورود آب با وجود افزایش دمای طی هفته گذشته خبرداد و گفت: با وجود افزایش 6 درجه ای دما ورود آب از رودخانه های مذکور به دریاچه سبب شد تنها نصف حجم تبخیری نسبت به مدت مشابه سالهای گذشته انجام شود.

سرخوش ادامه داد: طی هفته گذشته در حدود 4 سانتی متر با حجم 80 میلیون مترمکعب آب تبخیر شده است که در صورت عدم ورود آب به دریاچه این میزان تبخیر دوبرابر می شد.

مدیر دفتر استانی ستاد احیا دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه روند تبخیر طبیعی است و آب تمامی رودخانه ها و تالابها در اثر گرما تبخیر می شوند تصریح کرد: خوشبختانه حجم آب دریاچه ارومیه چشمگیر است و با وجود تبخیر های سالانه فصل گرما وضعیت دریاچه ارومیه مطلوب است.

وی راهکار کاهش تبخیر آب دریاچه به زیر 50 درصد در فصل گرما را اجرای پروژه های آب رسانی به دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: با تکمیل تصفیه خانه های کل حوضه و ورود شبانه روزی و مستمر پساب به دریاچه ، همچنین ورود تونل کانی سیب به چرخه فعالیت کاهش میزان تبخیر آب دریاچه به زیر 50 درصد را در فصل گرما در پی خواهد داشت.

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.