مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: در سال گذشته برآورد ارزش محصولات صادراتی صنایع دستی هنرمندان استان به کشورهای مختلف، 5/7 میلیون دلار بوده است.
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی جلیل جباری در نشستی با خبرنگاران با اشاره به شاخص های عملکردی معاونت صنایع دستی در سال 97 افزود: بمنظور کمک به رونق بیشتر صنایع دستی، اولین نشست تخصصی با موضوع استانداردهای بسته بندی محصولات صنایع دستی برای هنرمندان و تولیدگران برگزار شد.
وی با اشاره به دیگر فعالیتها افزود: در ادامه روند بازاریابی و فروش، دو نمایشگاه سراسری و منطقه ای در مرکز  و شمال استان و همچنین 30 بازارچه موقت صنایع دستی در شهرهای مختلف استان برپا شد که عموماً دارای فروش خوبی بودند.
جباری ادامه داد: بمنظور ارتقاء مهارت شاغلین صنایع دستی، دوره های اموزشی مختلفی برگزار شد که در مجموع 380 نفر مشارکت داشتند همچنین در همین راستا، 5 کارگاه جدید آموزش صنایع ایجاد گردید.
وی در ادامه گفت: در سال گذشته 1100 مورد صدور کارت شناسائی صنایع دستی به ثبت رسید و برای 17 کارگاه صنایع دستی، گواهی کیفیت کارگاهی صادر شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در پایان ضمن اشاره به رویکردهای حمایتی از هنرمندان صنایع دستی مخصوصاً آنهائی که خانگی کار هستند گفت: به همین منظور 8 میلیارد ریال تسهیلات لازم جذب شده است.
به گزارش ایسنا؛ فرش و گلیم آذربایجان‌غربی به سبب طرح و رنگ ثابت آن از امتیازات ویژه‌ای برخوردار است. طرح‌های شهرستان خوی و تکاب با عناوین (قباو ماهی) معروف می‌باشند در کنار این صنعت باید از صنایع کوزه‌گری و چرم‌سازی نام برد که به شکل‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شوند.
ریزه‌کاری و نازک‌کاری چوب و تولیدات صنایع چوبی ارومیه از اقلام سوغاتی مهم این شهرستان می‌باشد. معرق کاری نیز از صنایع دستی مهم این استان است.
صنایع چوبی، انواع قالی و بافته‌های دستی شامل گلیم، دستکش، شال گردن، کلاه، عرقیات از جمله عرقیات گیاهی، عرق بیدمشک، بادرنجبو، عرق نعناع، گلاب، انواع نقل، گردو و بیدمشک، حلوای گردو و حلوای هویج، انواع محصولات باغی و کشاورزی شامل انگور، سیب درختی، عسل، لبنیات، کشمش، نقل بیدمشک، حلوای گردو، بافتنی های دستی، صنایع چوبی و ریزه کاری فرشهای دستباف و …معرق کاری نیز از صنایع دستی مهم این استان است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.