رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت از دستگیری ۱۸  حفار غیرمجاز در منطقه آزاد ماکو خبر داد.

علی خورابلو در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی از ثبت و حفاظت ۱۸۵ اثر در شهرستانهای سه گانه طی سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۱ مورد حفاری های غیرمجاز گزارش در این راستا نیز ۱۸ نفر دستگیر شدند.
وی  درتشریح عملکرد یکساله اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت، بابیان اینکه سال گذشته یک مورد موزه خصوصی در ماکو تاسیس شد افزود:طی سال گذشته نیز ۱۲۵ قلم به اموال فرهنگی به کاخ موزه شهرستان اضافه شده است.

وی افزود: طی سال گذشته تعداد کشفیات اموال فرهنگی ۱۸ قلم به اضافه ۴۹.۵۰۰ کیلوگرم مسکوکات و مدالهای متفاوت و ۵ دستگاه فلزیاب بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی منطقه آزاد ماکو همچنین افزود: کشفیات طی یکسال گذشته در گمرک بازرگان ۱۳ قلم به اضافه ۴۹.۵۰۰ کیلو انواع مسکوکات و مدال های بدلی به ثبت رسیده است که کشفیات ابزار و آلات حفاری غیرمجاز نیز تعداد ۴۵ قلم است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت همچنین با تاکید براینکه جشنواره های حوزه میراث فرهنگی طی سال گذشته ۲ فقره ترتیب یافت افزود: میزان بازدید از ابنیه های تاریخی منطقه حدودا ۱۰۰ هزارنفر بود که کاخ سردار با ۵۰ هزار بازدید داخلی و ۳۰۰ نفر خارجی در راس می باشد.

وی از مرمت ۷ اثر تاریخی طی تفاهم منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو خبر داد و گفت: این اماکن تاریخی شامل ساختمان بانک ملی و اداره دارایی قدیمی، داش عمارت یا آشپزخانه سردار ماکو، گنبد کندال شوط و حمام پورناک پلدشت و جداره سازی و ساماندهی مسیر گردشگری بافت تاریخی ماکو است که با اعتباری حدود ۹۵۰ میلیون تومان مرمت و بازسازی شده و یا درحال بازسازی هستند.
وی از آمادگی ۷ بنای مرمت شده برای بازدید عموم مردم در منطقه اشاره کرد و گفت: پاکسازی محوطه های تاریخی سه مورد قلعه قابان، گوردخمه فرهاد و گوردخمه شیدی با همکاری سمن ها ادامه دار خواهد بود.
  خورابلو تعداد ابنیه های ثبت شده اخیر را ساختمان قدیم بهداشت، داش کورپو، ثبت اسناد، قزلداغ کورپوسو، قلعه قابان، کشمش تپه کورپوسو، گنبدکندال یاد کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت همچنین از ماموریت های حوزه میراث فرهنگی خبر داد و گفت: ۳۰۰ مورد این وظایف برعهده مختصصین این اداره است که پایش آثار شهرستان ها به تعداد ۱۰۰ اثر، تعداد استعلام های پاسخ داده شده ۵۰۰ نسخه و ۳۲ مورد استعلام شهرداری در بافت تاریخی ماکو بود که اغلب آنها پاسخ داده شده اند، همچنین تعداد ۱۰ پرونده در خصوص بافت تاریخی در مراجع قضایی مفتوح شده که تاکنون به تعدادی توقف عملیات و یک فقره دستور قلع و قمع صادر شده است.

وی از برگزاری کارگروه های میراث فرهنگی با عنوان حفاظت و صیانت و مرمت آثار تاریخی خبر داد و گفت: اخذ استعلام در طرح های عمرانی و تاسیساتی از میراث فرهنگی برابر قانون لازم الاجرا است که باید از سوی رسانه ها و ادارات پرداخت جدی شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت با اشاره به اینکه ۳ انجمن مردم نهاد میراث فرهنگی که شکل گرفته اند افزود: یک شرکت تعاونی در این حوزه تشکیل شده است.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.