به گزارش ایرنا فعالیت تاکسی های اینترنتی که امروزه در کانون توجه مردم و برخی از صاحبان خودروهای شخصی قرار گرفته و جایی برای خود در شبکه حمل و نقل عمومی درون شهری باز کرده، در مهاباد با مقاومت برخی از سازمان های مرتبط با حمل و نقل به ویژه شهرداری مواجه است؛ تا جایی که دفتر نخستین تاکسی اینترنتی مهاباد با عنوان «ماکسیم» پس از 2 ماه فعالیت در مهر سال گذشته با دستور دادستانی پلمب شد.
این روند در سال جاری نیز تا حدودی دنبال شد و هفته گذشته شاهد بستن درب ورودی دفتر «ماکسیم» شعبه مهاباد با استفاده از بلوک های سیمانی توسط شهرداری مهاباد بودیم اما همزمان با مانعت از فعالیت این تاکسی ها، روابط عمومی شرکت ماکسیم بار دیگر با صدور بیانیه ای در رسانه ها و فضای مجازی بر قانونی بودن فعالیت تاکسی های اینترنتی تاکید کرد.
فعالیت تاکسی های اینترنتی کام رانندگان تاکسی ها در مهاباد به ویژه آژانس های تاکسی تلفنی را تلخ کرده و آنان با این ادعا که با وجود این تورم و گرانی دخل شان جوابگوی خرج شان نیست، حمایت مسوولان از رانندگان آژانس ها را خواستار هستند؛ از سوی دیگر رانندگان این تاکسی های اینترنتی و مردم به دلیل هزینه های پایین تر این تاکسی ها، فعالیت آن را مطالبه می کنند.
مدیر روابط عمومی شرکت راشاپارس رایان (تاکسی اینترنتی ماکسیم) گفت: بر اساس نامه دادستان کل کشور و عالی‌ترین مقام پیشگیری و تعقیب تخلفات و جرایم، خطاب به دادستان‌های مراکز استان‌ها (در خصوص فعالیت شرکت‌های حمل‌ و نقل مسافر و بار اینترنتی) باید از هرگونه برخورد و ممانعت از کسب ‌و کار این ‏شرکت‌ها به درخواست شهرداری‌ها خودداری شود.
رضا صادقیان افزود: شرکت‌های حمل‌ و نقل هوشمند برای فعالیت، ملزم به اخذ مجوز از اتحادیه کشوری صنف کسب‌ و کار مجازی‌ است و بر اساس این مجوز و تایید مرکز اصناف و بازرگانان ایران، فعالیت ماکسیم در همه شهرهای ایران مجاز است و نیاز به هیچگونه مجوز ‏مضاعف نیست.
وی با اشاره به بخشنامه 11 بهمن 1397 از طرف دادستانی کل کشور خطاب به دادستان های عمومی و انقلاب مراکز استان ها، بیان کرد: طبق مصوبه هیات وزیران، نظارت بر این نوع کسب و کارها بر عهده شهرداری ها قرار داده شده اما تعیین ضوابط نظارتی موکول به تصویب و ابلاغ دستورالعمل مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور است.
صادقیان گفت: بر همین اساس تا تصویب ضوابط مربوطه از هرگونه برخورد و ممانعت از کسب و کار این شرکت ها به درخواست شهرداری ها باید خودداری شود.
وی یادآور شد: با وجود این بخشنامه و عدم تصویب ضوابط نظارتی کشوری که در سطوح بالای نظام مورد بحث و تصمیم گیری است، شهرداری مهاباد اقدام به استقرار بلوک های سیمانی جلوی در دفتر ماکسیم در مهاباد کرده و در مقابل خواسته ده ها نفر کارمند، صدها نفر راننده و انتخاب مردم شریف مهاباد ایستاده است.
صادقیان اضافه کرد: شرکت راشاپارس رایان (تاکسی اینترنتی ماکسیم) اعتراض خود را نسبت به اقدام کاملا غیرقانونی شهرداری مهاباد اعلام می کند و این اقدامات را از طریق مقامات ذیصلاح قضایی به طور جدی پیگیری خواهد کرد.
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری مهاباد نیز در همین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: هرگونه فعالیت تاکسی های اینترنتی در این شهر به دلیل نداشتن مجوز از شهرداری خلاف قانون است.
«شیرکو نورانی» با بیان اینکه این تاکسی اینترنتی سال گذشته حدود 2 ماه در شهر مهاباد فعالیت کرد، افزود: به دلیل نداشتن مجوز، یک بار از فعالیت آن جلوگیری کردیم اما متاسفانه باز هم شروع به فعالیت کرد.
وی بیان کرد: برای بار دوم اقدام به تعطیلی دفتر این تاکسی کردیم و خودروهای وابسته به آن را نیز در صورت فعالیت در قالب تاکسی اینترنتی متوقف می کنیم.
نورانی اضافه کرد: با دستور مراجع ذیصلاح مبنی بر جلوگیری از فعالیت شرکت های تاکسی آنلاین فاقد مجوز در راستای وظایف ذاتی سازمان تاکسیرانی، شرکت تاکسی اینترنتی ماکسیم توسط پلیس نظارت بر اماکن و به دلیل توجه نکردن به هشدارهای قبلی، برای دومین بار پلمب و از ادامه فعالیت اش جلوگیری به عمل آمد.
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری مهاباد اظهار داشت: فعالان ماکسیم ادعا می کنند پروانه فعالیت دارند اما اداره اماکن باید این افراد را به استناد ماده 9 و 32 قانون تخلفات راهنمایی رانندگی و توسعه حمل و نقل به شهرداری ارجاع دهند تا پروانه فعالیت آنان صادر شود.
«نورانی» با اشاره به اینکه آمار دقیقی از خودروهای شخصی که در قالب تاکسی اینترنتی در مهاباد فعالیت می کنند، موجود نیست، افزود: اولویت شهرداری برای صدور مجوز بر رانندگان تاکسی های شناخته شده متمرکز است و علاوه بر آن باید هویت راننده توسط اداره اماکن نیروی انتظامی احراز شود.
نورانی از کانال ها و سایت های اینترنتی تقاضا کرد تا زمانیکه مجوز از سوی سازمان تاکسیرانی برای شرکت های تاکسی آنلاین صادر نشده، این موضوع را تبلیغ نکنند.
به گزارش ایرنا رانندگان تاکسی های مهاباد نیز طی چند مرحله در مقابل دفتر شرکت ماکسیم تجمع و اعلام کردند که فعالیت این تاکسی ها امنیت شغلی و معیشت آنان را تهدید می کند.
یکی از رانندگان تاکسی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ماکسیم ( تاکسی اینترنتی ) مجوزی از شهرداری ندارد و با این وجود به راحتی در سطح شهر در حال فعالیت با کمترین قیمت است؛ این امر یک نوع اجحاف در حق سایر رانندگان به شمار می رود.
وی که خود را «محسن قهرمانی» معرفی کرد، اظهار داشت: ادامه فعالیت این نوع تاکسی ها به دلیل آنکه با قیمتی پایین تر از نرخ های مصوب شهرداری فعالیت می کند، نانمان را آجر می کند.
وی با اشاره به اینکه درآمد رانندگان تاکسی با فعالیت شرکت های اینترنتی غیرقانونی کم می شود، اظهار داشت: افرادی که به عنوان راننده در ماکسیم فعالیت می کنند، 2 شغله هستند در حالی که رانندگان تاکسی مهاباد تنها از این راه امرار معاش می کنند.
فرماندار مهاباد نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: طبق مصوبه جلسه 24 فروردین سال جاری با موضوع مشکلات تاکسی های اینترنتی مقرر شد که پلیس محترم راهور، شهرداری و مدیریت حمل و نقل شهری نسبت به توقیف خودروهایی که بدون مجوز ناوگان حمل و نقل شهرداری فعالیت می کنند، برخورد قاطع داشته باشد.
ایرج شجاعی اظهار داشت: با توجه به اینکه پروانه ماکسیم صرفا به صورت مجازی بوده، در صورت توافق و اخذ مجوز از شهرداری مهاباد و استفاده از ناوگان موجود مدیریت حمل و نقل شهری می تواند خدمات ارایه کند.
به گزارش ایرنا، طبق قانون نظام صنفی، جواز فعالیت‌ ارایه ‌دهندگان خدمات هوشمند جابجایی و آژانس‌های اتومبیل کرایه توسط اتحادیه کسب و کارهای مجازی کشور صادر شده و طبق آن نیز بر عدم ضرورت مجوزهای دیگر تاکید شده است اما طبق ابلاغیه وزارت کشور مصوبه شورای عالی ترافیک و نامه سازمان شهرداری ها مدیریت و نظارت بر حمل و نقل عمومی بر عهده شهرداری هاست.
شهر 168 هزار نفری مهاباد در مجموع دارای 505 دستگاه گردشی، 158 تاکسی خطی، 90 دستگاه ون، 915 تاکسی تلفنی، 42 دستگاه اتوبوس، 12 میدل باس و 6 مینی بوس است.
9903/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.