سامرند مرزنگ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شب گذشته اعضای یک خانواده چهار نفری با علایم مسمومیت ناشی از مصرف قارچ به این بیمارستان مراجعه کردند که پس از مراجعه و مشاهده علایم مسمومیت، بستری و اقدامات اولیه درمانی و شستشوی دستگاه گوارش انجام شد.
وی اضافه کرد: یکی از اعضای این خانواده که کودکی 12 ساله بود به دلیل شدت مسمومیت و برای مداوا به مراکز درمانی در ارومیه مرکز استان اعزام و مادر این خانواده نیز با رضایت خود از بیمارستان ترخیص شد.
وی افزود: 2 نفر دیگر از اعضای این خانواده نیز هم اکنون در بیمارستان امام خمینی(ره) تحت مداوا قرار دارند که وضعیت سلامتی آنان رو به بهبود است.
وی از شهروندان خواست به هیچ عنوان اقدام به مصرف قارچ هایی که در طبیعت می روید و بطور عمده سمی هستند خووداری کنند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد یادآور شد: شناسایی و تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی بسیار مشکل است و فقط افراد متخصص و با تجربه می توانند آنها را از هم تشخیص دهند.
مرزنگ افزود: قارچ های خوراکی منابع خوبی برای پروتیین، انواع ویتامین و فیبر است و با توجه به برخورداری از کالری کم نقش مهمی در سلامت افراد ایفا می کنند.
وی به مردم توصیه کرد هنگام مصرف قارچ های خوراکی از راهنمایی های افراد با تجربه در این خصوص بهره ببرند و در صورت امکان از قارچ های پرورشی استفاده کنند.
به گزارش ایرنا، پس از بارش های اخیر، گونه های مختلفی قارچ در مناطقی از استان رشد کرد و برخی افراد که توانایی کافی در تشخیص قارچ های سمی و خوراکی ندارند با مصرف آن دچار مسمویت شدند.
به گفته کارشناسان بیش از 12 گونه قارچ سمی وجود دارد که با ویژگی های ظاهری، بو و رنگ قارچ نمی توان با قاطعیت سمی و غیرسمی بودن آن را تشخیص داد چون مصرف گونه های سمی می تواند منجر به مرگ یا آسیب های جدی به کبد، اعصاب، کلیه ها و دیگر اعضای بدن شود.
قارچ‌های خوراکی دارای ساختارهای تولید مثلی (کلاهک) گوشت بوده و ممکن است رو یا زیر زمین ظاهر شوند که انواع روی زمین با دست چیده می‌شوند.
خوراکی بودن قارچ‌ها می‌تواند به صورت عدم وجود ترکیبات سمی برای انسان در قارچ و داشتن مزه و بوی مطبوع تعریف شود.
درد شکم، تهوع، استفراغ و ضعف و بی حالی از نشانه های مسمومیت با قارچ سمی است.
3020/6185/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.