سید فتاح کبیری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پایگاه، همایش علمی بین المللی شمس و مولانا را با کد اختصاصی 00505-98190 در فهرست همایش‌های مورد تایید آن پایگاه ثبت کرده است.
وی اضافه کرد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای پشتیبانی از سیاست‌گذاری‌های کلان آموزشی و پژوهشی کشورهای اسلامی از طریق تهیه، پردازش و روزآمد‌سازی اطلاعات پژوهشی با بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص و به کارگیری فناوری‌های پیشرفته و منطبق با استانداردهای جهانی برای سنجش فعالیت‌های علمی و پژوهشی کشورهای جهان اسلام برای کمک به ارتقای سطح علمی این کشورها فعالیت می‌کند.
وی ادامه داد: هم اکنون همه کشورهای اسلامی در پنج منطقه مختلف از جمله جنوب شرقی آسیا، کشورهای عربی، کشورهای اسلامی غیر عربی قاره آفریقا، کشورهای آسیای مرکزی و منطقه قفقاز و سایر کشورهای اسلامی در منطقه خاورمیانه، اروپا و آمریکای جنوبی امکان بهره برداری از خدمات ISC را دارند.
به گزارش ایرنا امسال پنجمین همایش بین المللی شمس و مولانا هفتم و هشتم مهر ماه در خوی برگزار می شود و مهلت ارسال اصل و چکیده مقالات به این رویداد 15 تیر سال جاری در نظر گرفته شده است.
بر اساس اسناد متقن و مورد تایید محققان، بارگاه شمس تبریزی در خوی واقع شده و هفتم مهر در تقویم رسمی کشور به نام روز شمس ثبت شده است.
«شمس الدین محمدبن علی بن ملک داد تبریزی» بنا بر اشاره های تاریخی به احتمال زیاد در سال 582 هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به «شیخ پرّان» و «زر دوز» بود.
کتاب «مقالات شمس» شامل مطالب ارزنده ای با موضوع عرفان است؛ این کتاب سوال و جواب های شمس و مولانا و مریدان و منکران آنان را در بر می گیرد و توسط شاگردان وی گردآوری شد.
کتاب «تماشای خورشید» که منتخب پند و اندرزهای شمس تبریزی از «مقالات شمس» بوده، توسط «بهنام رجب پور» و «حسین صبوری» با هدف ترویج افکار متعالی شمس تبریزی در سطح جهانی و معرفی هرچه بیشتر آرامگاه شمس تبریزی از فارسی به انگلیسی ترجمه شد.
تاریخ وفات شمس تبریزی به علت کمبود اسناد تاریخی مربوط به آن دوره زندگی شمس به روشنی معلوم نیست اما شمس پژوهان آن را بین سال های 645 و 672 هجری قمری ذکر کرده اند.
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی نیز به عنوان شاعر بزرگ قرن هفتم هجری قمری در سال 604 هجری قمری در بلخ زاده شد؛ وی به سبب رنجشی که بین پدر مولانا با سلطان محمد خوارزمشاه پدید آمده بود از بلخ بیرون آمد و بعد از مدتی سیر و سیاحت به قونیه رفت.
مولوی در سال 672 هجری قمری در قونیه وفات یافت و از آثار او می‌توان به مثنوی، دیوان غزلیات یا کلیات شمس، رباعیات، مکتوبات، فیه مافیه و مجالس سبعه اشاره کرد.
7129/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.