حجت الاسلام ناصر خدایاری روز پنجشنبه در ویژه برنامه آذربایجان غربی در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: با تقویت زیر ساخت های نمایشگاه های کتاب، افقی روشن در برابر حوزه نشر و‌ کتاب استان گشوده می شود.
وی با بیان اینکه آذربایجان غربی با سه میلیون و 400 هزار نفر جمعیت و‌همچنین داشتن بیش از 970 هزار کیلومتر مرز با کشورهای همجوار نظیر ترکیه، جمهوری نخجوان و عراق اظهارداشت: این استان با داشتن ‌ این وضعیت از پتانسیل مناسبی برخوردار است.
وی جغرافیای فرهنگی و طبیعت را 2 ویژگی ممتاز استان برشمرد و‌گفت: جغرافیای فرهنگی استان بسیار گسترده است چنانکه پبوندهای فرهنگی بالایی با کشورهای همجوار نظیر جمهوری نخجوان، آذربایجان، اقلیم کردستان، عراق و‌ ترکیه دارد.
حجت الاسلام خدایاری اظهارداشت: این استان از تنوع قومی بالایی برخورداراست و‌ سال های متوالی است که اقوام و‌ ادیان مختلف در کنارهم زندگی می کنند و‌جلوه زیبایی از اتحاد را به تصویر کشیده اند و‌این وضعیت در کمتر استانی دیده می شود.
مدیرکل فرهنگ و‌ارشاد اسلامی استان بیان کرد: طبیعت فرهنگی نیز یکی دیگر از ویژگی های این استان است چنانکه وجود دریاچه ارومیه یکی از ظرفیت های طبیعی است که اثرات مثبتی بر مردم این خطه گذاشته و‌از آنان مردمی مهربان، ملایم و‌خونگرم ساخته است.
وی افزود: «ابن خلدون» درمقدمه کتاب خود اظهار کرده است مردمی که در مناطق گرمسیر زندگی می کنند طبیعتی ملایم، مردمی که در سردسیر زندگی می کنند موضع گیر و‌افراد ساکن در کویر خوی استبداد دارند ولی مردم ارومیه به دلیل همجواری با دریاچه ارومیه صمیمی و ‌مردمانی ملایم و‌مهربان هستند.
حجت الاسلام خدایاری به نمایشگاه بین المللی کتاب اشاره کرد و ‌گفت: کتاب رمز رستگاری بشر است و برگزاری این نمایشگاه شرایطی فراهم می کند تا کتاب هایی که در شهرستان ها پیدا نمی شود افراد متقاضی از این نمایشگاه تهیه کنند.
همچنین دراین مراسم پرویز عقلمند استاد دانشگاه، ‌نویسنده و محققق ارومیه ایی و‌همچنین هادی طباطبایی پژوهشگر و محقق پیرامون تاریخ آذربایجان مطالبی را ارایه کردند.
به گزارش ایرنا، این مراسم با حضور مدیرکل امور استان های وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و‌معاون مدیرکل امور استان های وزرات ارشاد و جمعی از هنرمندان و نویسندگان در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزارشد.
همچنین دراین مراسم کتابچه استان شناسی درمیان حاضران توزیع شد.
آذربایجان غربی امسال برای دومین بار در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور یافت.
سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزار است.
8135/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.