«سیدمهدی میراشرفی» روز شنبه در حاشیه بازدید از گمرک پلدشت و در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: موانع صادرات در مرزهای مناطق آزاد نیز باید شناسایی و رفع شود و مدیریت واحد مرزی بخش عمده ای از این موانع را رفع می کند.
وی به وجود گمرک پلدشت و بازرگان در داخل محدوده منطقه آزاد ماکو اشاره کرد و اظهار داشت: مرز بازرگان به عنوان دروازه تجارت با اروپا با توجه به حجم عملیات صادرات و همچنین امنیت بالا یکی از مرزهای مهم کشور است و در خصوص تسریع در روند تشریفات گمرکی آن باید چاره اندیشی شود.
«میراشرفی» بیان کرد: نشست هایی نیز به منظور شناسایی و رفع مشکلات صادرات کالا در مرزهای منطقه آزاد ماکو باید با حضور مدیران سازمان منطقه آزاد و مسوولان محلی برگزار شود.
رییس کل گمرک ایران گفت: اجرای طرح جامع لجستیکی در مرز بازرگان از دیگر موضوعات پیشنهادی سازمان منطقه آزاد ماکو است که در صورت تدوین و تصویب گام مهمی در توسعه حمل و نقل خواهد بود.
به گزارش ایرنا، واگذاری مدیریت واحد مرزی به گمرک طی یک دهه اخیر همواره از سوی دولت پیگیری شده اما متأسفانه به علت همکاری نکردن برخی از سازمان‌ها این مصوبه دولت به نحو مطلوب اجرا نشده است؛ مدیریت واحد مرزی یکی از استانداردهای مهم سازمان جهانی گمرک برای تسهیل و توسعه تجارت به شمار می رود.
رییس گمرکات ایران پس از ورود به منطقه آزاد ماکو از گمرک پلدشت، چشمه ثریا، پایانه صادراتی منطقه آزاد ماکو، بازارچه مرزی ساری سو و گمرک بازرگان بازدید کرد.
«غلامرضا سلیمانی» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، «رضا حسینی» معاون استاندار آذربایجان غربی، حسین شریف پور، نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی و ناظر گمرکات استان در این سفر معاون وزیر و رییس گمرکات کشور را همراهی کردند.
منطقه آزاد ماکو دارای حدود پنج هزار کیلومترمربع وسعت بوده و به تنهایی بیش از 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست.
این منطقه در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب 130 و 140 کیلومتر است.
7132/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.