به گزارش ایرنا، سامرند مرزنگ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: هم اکنون 60 پزشک متخصص و فوق تخصص، 12 پزشک عمومی و 370 پرستار در بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد مشغول فعالیت هستند.
وی اضافه کرد: این بیمارستان در بخش پرستاری با مشکل کمبود 60 تا 70 پرستار فعالیت می کند و پرستاران شاغل در بیمارستان کمبود این تعداد پرستار را جبران می کنند و به همین خاطر تحت فشار کاری قرار دارند.
وی در خصوص راه اندازی دانشکده پرستاری در مهاباد نیز بیان کرد: ساختمان جدید دانشکده پرستاری دارای 95 درصد پیشرفت فیزیکی است اما هنوز شرایط برای جذب دانشجو در آن فراهم نیست.
وی افزود: طبق بخشنامه های جدید برای جذب دانشجوی پرستاری باید چارت تشکیلاتی و اعضای هیات علمی برای دانشکده تامین شود که امر پذیرش دانشجو را برای مهاباد سخت تر کرده است.
وی یادآور شد: در گذشته این شرایط وجود نداشت و با اساتید حق التدریس هم می توانستیم دانشجو پذیرش کنیم.
مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: هم اکنون خدمات ارائه شده در حوزه بهداشت و درمان در کشورمان در سطح بسیار گسترده ای انجام می شود و این خدمات در بسیاری از کشورهای منطقه ارایه نمی شود.
مرزنگ با اشاره به خدمات رایگانی که به شهروندان ارایه می شود، گفت: هم اکنون علاوه بر خدمات بهداشتی متنوع، تست های قند و چربی خون برای افراد بالای 30 سال نیز به صورت رایگان انجام می شود.
مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد در خصوص برنامه های هفته سلامت نیز اظهار داشت: اجرای برنامه های ویژه آموزشی و ورزشی، دیدار با خانواده های معظم شهدای حوزه سلامت، تجلیل از فعالان عرصه سلامت و اعزام تیم های پزشکی و ویزیت رایگان، راه اندازی مرکز جامعه سلامت روستایی و برگزاری جشنواره غذای سالم از جمله برنامه های هفته سلامت در مهاباد بود.
وی با اشاره به ارجاع مشکل فاضلاب روستایی مهاباد به کارگروه سلامت و امنیت غذایی آذربایجان غربی اظهار داشت: این کارگروه ضمن بررسی موضوع از سازمان برنامه و بودجه استان برای جمع آوری فاضلاب روستای خانقا که بیش از پنج هزار نفر جمعیت دارد درخواست تخصیص اعتبار کرده است.

**سایت زباله شهری سیدآباد مهاباد تهدیدکننده سلامت است
مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: با توجه به نزدیکی این سایت به محل مسکونی یک تهدید برای سلامتی شهروندان به حساب می آید و شهرداری باید در خصوص تامین مکان مناسب برای جمع آوری پسماندها اقدامی اساسی انجام دهد.
مرزنگ افزود: جاری شدن شیرابه در زمین های اطراف باعث آلودگی منابع آبی این منطقه شده و هوای آن نیز به خاطر دود و بوی ناشی از زباله های آلوده شده است.
وی یادآور شد: تاکنون مطالعه وسیعی در زمینه میزان آلودگی ها و خطرات ناشی از وجود این سایت انجام نگرفته است اما واقعیت امر این است که این سایت باید به زودی از این محل به مکان دیگری منتقل شود.
روزانه بیش از 160 تن زباله در شهر 180 هزار نفری مهاباد تولید و این مقدار زباله شهری پس از جمع آوری با استفاده از 26 دستگاه خودرو سبک و سنگین به سایت سیدآباد مهاباد منتقل می شود.

**روزانه یک تن زباله عفونی در مهاباد بی خطرسازی می شود
مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: روزانه یک تن زباله عفونی در پارکینگ بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان بی خطرسازی می شود.
مرزنگ اظهار داشت: در گذشته زباله های بیمارستانی در داخل این بیمارستان بی خطرسازی می شد اما این مرکز توانایی بی خطرسازی تمامی زباله های عفونی شهرستان را نداشت.
وی اضافه کرد: با همکاری بخش غیردولتی، واحد بی خطرسازی زباله های عفونی راه اندازی شده و روزانه 700 کیلوگرم زباله بیمارستانی و 300 کیلوگرم زباله عفونی مراکز درمانی بخش خصوصی در این واحد بی خطرسازی می شود.
وی گفت: این زباله ها پس از بی خطرسازی و آسیاب شدن به سایت زباله شهری مهاباد واقع در سیدآباد منتقل و در این محل همراه با دیگر زباله های شهری مدفون می شود.
وی اظهار داشت: زباله های عفونی و بیمارستانی از زباله های خاص هستند که باید پیش از دفن عملیات بی خطرسازی بر روی آنها انجام شود.
رییس بیمارستان امام خمینی(ره) مهاباد نیز در این نشست گفت: برنامه هایی برای ارتقای کیفیت خدمات در این بیمارستان در دست اقدام دارد.
دکتر امید شاهی افزود: این برنامه ها شامل اضافه کردن 2 سوپروایزر در بخش اورژانس، راه اندازی سی تی اسکن و ماموگرافی 2 و بهبود فضای فیزیکی و محوطه بیرون است.
وی از شهروندان خواست هنگام اعزام بیمار به واحد اورژانس از تجمع در آنجا و دخالت همراهان در امر درمان خودداری کنند.
از یکم تا هفتم اردیبهشت به نام هفته سلامت نامگذاری شده و شعار امسال این هفته «مراقبت های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت» است.
مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و دارای یک بیمارستان، 67 خانه بهداشت روستایی، 18 مرکز سلامت روستایی و شهری، 11 پایگاه سلامت و بیش از 200 مطب خصوصی دارای پروانه فعالیت است.
3020/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.