یعقوب وهاب زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سه میلیارد ریال از این میزان در روستاهای «ولی کندی» و «قوش» برای کاشت چهار هزار و 500 اصله نهال هزینه شد.
وی بیان کرد: حدود پنج میلیارد و 400 میلیون ریال نیز برای کاشت 120 هزار اصله نهال مثمر و غیرمثمر در 120هکتار از اراضی روستای «یخلقان» هزینه شد.
وی با تاکید بر اینکه اعتبار ویژه برای اجرای طرح های بیابان زدایی در این منطقه به صورت سالانه اختصاص می یابد، افزود: با اقدامات عمرانی این اداره تا حدود زیادی این کانون ها مهار و با مشارکت اهالی منطقه، طرح های احیای منابع طبیعی نیز برای توسعه پوشش گیاهی منطقه اجرا شد.
وی اضافه کرد: علاوه بر اجرای طرح های مختلف بیابان زدایی در یکهزار و 500 هکتار از اراضی بحرانی منطقه، طرح های «قرق» و «فنس کشی» نیز انجام شد.
به گزارش ایرنا منطقه 68 هزار هکتاری بورالان ماکو در شمال آذربایجان غربی قرار دارد و 15 هزار هکتار آن در شرایط حاد اقلیمی است.
دشت بورالان به واسطه زیبایی طبیعی در ایام گذشته به بهشت ایران معروف بود؛ دشت پهناوری که 32 روستا و یکهزار و 410 خانوار روستایی و عشایری را با 100 هزار واحد دامی در خود جای داده و هم اکنون به بیابان تبدیل شده است.
بورالان می توانست به واسطه وجود چشمه پرآب «چشم ثریا» و مجاورت با کوه های پوشیده از برف آرارات در خاک ترکیه و حضور عشایر و روستاهای متعدد با فرهنگ ها و آداب و رسوم، یکی از قطب های گردشگری ایران به ویژه توریسم طبیعی باشد.
متاسفانه پدیده شن های روان از دهه 70 به دلیل عوامل انسانی، چرای بی رویه دام و شرایط خاص جغرافیایی منطقه را فرا گرفته و آثار این پدیده هنوز هم در منطقه قابل مشاهده است.
به گفته کارشناسان حدود سه هزار سال پیش گدازه های آتشفشانی ناشی از فوران رشته کوه های آرارات تاثیر نامطلوبی بر این منطقه بجا گذاشت و به دنبال آن هوازدگی و فرسایش خاکی و بادی و چرای بی رویه دام، پدیده شن های روان را در منطقه ایجاد کرده است.
7132/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.