یعقوب وهاب زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مقدار مبلغ برای کاشت نهال به مساحت 120هکتار در روستای یخلقان و 10هکتار در روستای قوش، پنجرلو و ولی کندی هزینه شده است.
وی ادامه داد: اعتبار خاصی برای اجرای طرح های بیابان زدایی در این منطقه به صورت سالانه اختصاص می یابد.
وی افزود: با اقدامات عمرانی این اداره تا حدود زیادی این کانون ها مهار و با ترویج و مشارکت اهالی منطقه طرح های احیایی منابع طبیعی نیز برای توسعه پوشش گیاهی منطقه انجام شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر اجرای طرح های مختلف بیابان زدایی، در یکهزار و 500 هکتار از اراضی بحرانی منطقه طرح قرق و فنس کشی انجام شده است.
به گزارش ایرنا، منطقه 68 هزار هکتاری بورالان ماکو در شمال آذربایجان غربی قرار دارد که از این میزان 15 هزار هکتار در شرایط حاد به لحاظ شرایط اقلیمی است.
دشت بورالان به واسطه زیبایی طبیعی در ایام گذشته به بهشت ایران معروف بوده، دشت پهناوری که 32 روستا و یکهزار و 410 خانوار روستایی و عشایری را با 100 هزار واحد دامی در خود جای داده و هم اکنون به بیابان و منطقه ای لم‌یزرع تبدیل شده است.
دشت بورالان منطقه ای واقع در نقطه صفرمرزی ایران و ترکیه، دشتی با 68 هزار هکتار وسعت است که علاوه بر ترکیه با جمهوری نخجوان و ارمنستان مرز مشترک دارد.
بورالان می توانست به واسطه چشمه پرآب 'چشم ثریا' و مجاورت با کوه های پوشیده از برف آرارات در خاک ترکیه و حضور عشایر و روستاهای متعدد با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف و بالاخره همسایگی با سه کشور، یکی از قطب های گردشگری ایران بویژه توریسم طبیعی باشد.
متاسفانه پدیده شن های روان از سال های دهه 70 به دلیل عوامل انسانی، چرای بی رویه دام و شرایط خاص جغرافیایی منطقه در اثر وجود سنگ های بازالتی و وجود تندبادهای شدید به همراه بارش باران های فصلی در منطقه اتفاق افتاده و اثرات این پدیده هنوز هم در منطقه قابل مشاهده است.
حدود سه هزار سال پیش گدازه های آتشفشانی ناشی از فوران رشته کوه های آرارات تاثیرات نامطلوبی بر این منطقه بجا گذاشت و به دنبال آن هوازدگی و فرسایش خاکی و بادی و چرای بی رویه دام امروز پدیده شنهای روان را در منطقه ایجاد کرده است.
7132/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.