به گزارش ایرنا رسول جلیلی روز جمعه در بازدید استاندار آذربایجان غربی از دریاچه ارومیه در روی عرشه کشتی آرتمیا که بعد از هفت سال در دریاچه شناور شد، افزود: در این راستا 14 هزار و 600 هکتار زمین کشاورزی در 9 شهرستان زیر حوضه دریاچه ارومیه طی چهار سال گذشته با اجرای طرح های مصوب ستاد احیا به آبیاری نوین تجهیز شده و این روند ادامه دارد.
وی ادامه داد: همچنین 474 کیلومتر خطوط انتقال آب کشاورزی احداث و در بیش از 6 هزار و 100 هکتار سیستم نوین آبیاری تحت فشار در شبکه های فرعی و زهکشی پایاب سد ها و رودخانه ها انجام شده است.
وی بیان کرد: با اجرای سیستم های آبیاری نوین به طور میانگین سالانه 55 میلیون مترمکعب در مصرف آب این زیرحوضه صرفه جویی می شود.
وی اظهار داشت: با اجرای سیستم های نوین آبیاری تحت فشار، استفاده از الگوی کشت علمی، توسعه کشت های کنترل شده و گلخانه ای، استفاده از ادوات پیشرفته و توسعه کشاورزی حفاظتی به رتبه برتر کشوری در تولیدات کشاورزی دست یافته ایم.
کیومرث دانشجو مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی نیز در این مراسم گفت: از سال 1393 تاکنون دولت برای احیا دریاچه ارومیه و لایروبی انهار 2 هزار و 600 میلیارد ریال به به این سازمان تخصیص داده است.
رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی هم گفت: 113 کیلومتر از رودخانه های منتهی به دریاچه لایروبی شده است.
فرهاد سرخوش افزود: همچنین 82 سردهنه بر روی رودحانه های اصلی گذاشته شده است.
وی اعلام کرد: لایروبی مناسب انهار منتهی به دریاچه ارومیه منجر شد تا این دریاچه احیا و از بروز سیل در نقاط مختلف استان جلوگیر شود.
به گزارش ایرنا تراز دریاچه ارومیه طبق آخرین پایش یکهزار و 271 متر و 32 سانتی متر است و کشتی آرتمیا که از سال 1391 به دلیل پایین رفتن سطح آب دریاچه زمین گیر شده بود، در سایه افزایش تراز طی روزهای اخیر شناور شد.
دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال/از 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.
9918/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.