به گزارش ایرنا، مردم آذربایجان غربی اعم از ترک و کرد، شیعه و سنی در مراسم های مختلفی سالروز واقعه ای که پیش از آن به تصریح قرآن کریم در کتب آسمانی چون تورات و انجیل ظهور آخرین منجی عالم بشریت در آنها اعلام شده بود را جشن گرفته اند و عشق و ارادت خود را به ساحت مقدس نبوی نشان می دهند.
مردم ولایت مدار استان آیین های مدیحه سرایی و جشن و سرور را به مناسبت عید مبعث در جای جای این سرزمین برپا کرده اند و عشق خود به پیامبر رحمت و مهربانی را با پخش شیرینی و نقل و شربت به نمایش گذاشته اند.
این آیین ها با حضور پرشور پیر و جوان و عاشقان حضرت محمد مصطفی (ص) همراه است و مردم تبریک گویان در این مراسم نورانی شرکت کرده شعرهای چون ' امشب محمد کرده بر تن خلعت پیغمبری/ یا گوش شو تا بشنوی یا چشم شو تا بنگری' را زمزمه می کنند.
جشن های مبعث در مساجد سراسر استان از مسجد جامع روستای سعدل چالدران تا کانون ریحانه النبی ارومیه برگزار می شود؛ در شهرهای جنوب آذربایجان غربی نیز اهل تسنن به عنوان پیروان پاک آیین محمدی با برگزاری مراسم خاص و نواختن نواهای شاد و دلنشین، اشعار شاعران را در مدح پیامبر بزرگوار اسلام (ص) قرائت می کنند که در این مراسم نیز شاهد حضور پرشور مردم و شیفتگان پیامبر اعظم(ص) هستیم.
مردم ارومیه و دیگر شهرهای آذربایجان غربی دیشب و در شب مبعث حضرت محمد (ص) نیز با حضور در آئین های جشن و سرور، این شب سراسر نور را در شادی سپری کردند و اشعار ' تا که قرعه ی رسالت/ روی نام احمد افتاد / مصطفی با حضرت حق/ دست یاعلی مدد داد / بزم خدا و پیغمبر/ شده تماشایی / برا نبی خونده جبریل / چه مثنوی هایی / میگه خدا گفته که تو اباالزهرایی/ یارسول الله مدد' را زمزمه می کردند.
در این آئین ها شیفتگان نبوت در آذربایجان غربی شاهد شعرخوانی و مدیحه سرایی در خصوص شخصیت والای پیامر عظیم الشان اسلام (ص) و سخنرانی شخصیت های مذهبی درباره فلسفه روز بعثت و نزول نخستین آیات قرآن به قلب مبارک پیامبر (ص) بودند.
پخش شربت و شیرینی در مناطقی از شهر به صورت خودجوش توسط جوانان عاشق پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) انجام می گیرد که این امر شور و شوق خاصی را ایجاد کرده است.
به گزارش ایرنا حضرت محمد مصطفی (ص) در روز بیست و هفتم ماه رجب 13 سال قبل از هجرت در 40 سالگی، در حالی که در غار حرا مشغول عبادت خداوند بودند، از سوی خداوند متعال به پیامبری برگزیده شدند و آیات نخست سوره علق به قلب مبارک ایشان نازل شد.
9918/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.