غلامرضا عبده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی تجاوز به حریم ابنیه تاریخی «حوضخانه مسجد شاه درویش» و قطع چند درخت در اطراف آن مراتب بلافاصله در دستور کار این اداره قرار گرفت و دستور توقف عملیات آن صادر شد.
وی ادامه داد: این عملیات عمرانی در جوار «آرامگاه شاه درویش» و «قاضی فتاح» بدون استعلام از اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و به صورت خودسرانه صورت گرفت.
«عبده» با بیان اینکه در این عملیات عمرانی بدون استعلام و مجوز اقدام به دیوار چینی در جوار این اماکن شده بود، اظهار داشت: مراحل اداری و تشکیل پرونده در این خصوص با معرفی مشاور حقوقی انجام شده و پرونده به مراجع قضایی ارجاع و در دادگاه پیگیری می‎شود.
وی با اشاره به اینکه به ابنیه و مزار افراد دفن شده در این مکان تاریخی آسیبی نرسیده است، بیان کرد: قطع کردن درختان در این محوطه باید توسط سازمان شهرداری و شورای شهر در مراجع قضایی همگام با پرونده میراث فرهنگی پیگیری شود.
به گزارش ایرنا، قدمت این بنا به 1224 هجری قمری برمی گردد؛ این اثر تاریخی که در سال 1385 با شماره 16593 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است به همراه چند حوضخانه دیگر جزء آثار تاریخی شهرستان مهاباد به شمار می رود که از سبک معماری قاجاری و صفوی برای ساخت آنها استفاده شده است.
بنای حوضخانه از آجر و زیربنای آن از سنگ های متراکم صاف و صیقلی احداث شده و گنبد بنای آجری و مدور است؛ طاق های سه قسمتی (جناغی) آجری بوده و آجرهای بنا از نوع چهار گوش قرمز و با استفاده از ملات بکار رفته است.
مهاباد 92 اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که غار سهولان، تالاب بین المللی کانی برازان، موزه مردم شناسی و حمام میرزا رسول، دخمه سنگی فخریگاه، برده کنته، سد مهاباد و مسجد جامع از مهم ترین اثرهای تاریخی و جاذبه های گردشگری این شهرستان است.
9903/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.