غلامرضا عبده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد اشیای تاریخی شامل 984 عدد شی اهدایی، 139 شی فرهنگی - تاریخی، 31 عدد شی مطالعاتی، 27 عدد شی غیرفرهنگی - تاریخی و پنج شی تقلبی است.
وی با بیان اینکه از نظر تعداد اشیای اهدایی، موزه مهاباد در سطح کشور کم ‌نظیر است و نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند، بیان کرد: موزه مردم‌شناسی مهاباد تنها موزه در جنوب آذربایجان‌غربی است که در داخل حمامی تاریخی به نام «حمام میرزا رسول» واقع شده است و قدمت آن به اواخر دوره صفویه برمی‌گردد.
عبده اظهار داشت: در این حمام جلوه هایی از فرهنگ غنی و قدیمی این منطقه به نمایش گذاشته شده است و لباس ها و پوشش های مختلف مردانه و زنانه برای آیین های مختلف و متداول منطقه در آن به چشم می خورد.
وی ادامه داد: قسمت های دیگری از موزه انواع ابزارآلات و ادوات مورد استفاده قدیمی در مشاغل مختلف کشاورزی، آهنگری، طبابت، پخت نان، سفالگری و مسگری و حتی ریسندگی و رنگرزی وجود دارد.
عبده اضافه کرد: همچنین انواع ظروف سفالی، مسی و مفرغی و انواع سکه های قدیمی که در این مناطق معمول بوده و امر داد و ستد با آنها صورت می گرفت و نام حاکمان دوران خود را به یادگار دارد، دیده می شود.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: بنای این موزه توسط فردی به نام میرزا رسول ساخته شده است و تا سال ۱۳۷۵ به عنوان حمام عمومی از آن استفاده شده است که در سال ۱۳۸۰ توسط اداره میراث فرهنگی خریداری و پس از 6 سال مرمت و بازسازی آن، در سال 1388 به عنوان موزه مردم‌شناسی افتتاح شد.
به گزارش ایرنا مهاباد 92 اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که غار سهولان، تالاب بین المللی کانی برازان، موزه مردم شناسی و حمام میرزا رسول، دخمه سنگی فخریگاه، برده کنته، سد مهاباد و مسجد جامع از مهم ترین اثرهای تاریخی و جاذبه های گردشگری این شهرستان است؛ مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.
9903/6185/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.