سپیده غلامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خرنگار ایرنا افزود: مردانی که در فاصله سنی 30 تا 70 سال قرار دارند، در خصوص عوامل خطر بیماری های غیر واگیر آگاهی کافی ندارند و به پیشگیری از بیماریها اهمیت چندانی نمی دهند و به سلامت خود کمتر بها می دهند که باید این نگاه در مردان اصلاح شود.
وی اضافه کرد: علت اصلی این نگرش در مردان مشکلات اقتصادی، شغلی و اهمیت بیشتر به سلامت خانواده است که باعث افزایش بیماری و آسیب در مردان در این گروه سنی می شود.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه نزدیک به 50 درصد از جمعیت کشور را مردان تشکیل می دهند و بیشترین تعداد از آنها در گروه سنی میانسالان 30 تا 59 سال قرار دارند، این گروه جمعیتی در فعالیت های مختلف اقتصادی و صنعتی رکن اساسی جامعه هستند و به این دلیل حفظ و ارتقای سلامت مردان اهمیت فراوانی دارد.
کارشناس برنامه میانسال وسالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی بیان کرد: هفته سلامت مردان فرصت مناسبی برای آموزش عموم مردم در راستای بهبود وضعیت سلامت پسران و مردان جامعه، ترغیب برای مراجعه زود هنگام به پزشک و تشخیص و شروع به موقع درمان بیماریهای شایع مردان است.
غلامی گفت: توجه به بهبود شیوه زندگی، تحرک بدنی کافی و تغذیه سالم از دوران کودکی و نوجوانی می تواند سلامت را در سایر دوره های زندگی تامین کند.
وی با اشاره به اینکه در کنار توجه به سلامت جسم، موضوع سلامت روح و روان نیز باید مورد مورد توجه قرار گیرد، افزود: سلامت روان، کلید داشتن جسم سالم، روحیه با نشاط و بهره وری بالاتر در محیط کار است.
وی با بیان اینکه پویش هفته سلامت مردان ایرانی هرسال در هفته اول اسفندماه برگزار می شود، اظهار داشت: از اهداف این پویش اطلاع رسانی و حساس سازی گروه های مختلف جامعه در خصوص اولویت های سلامت مردان به عنوان نیمی از جمعیت کشور و آشنایی مردان با مقوله سلامت است.
کارشناس برنامه میانسال وسالمندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اظهار داشت: هفته ملی سلامت مردان ایرانی با شعار 'مردان فعال تر مردان سالم تر' از امروز /اول اسفند/ آغاز شده و تا هفتم اسفندماه جاری ادامه دارد.
غلامی ادامه داد: ارائه خدمات سلامت به گروه های مختلف مردان در طول سال و با اولویت بندی بیشتر در هفته سلامت مردان، جلب مشارکت گروه های مختلف مردان به ویژه مردان کارمند در استفاده از دوچرخه برای یک روز هفته برای ایاب و ذهاب تا اداره، جلب همکاری شهرداری، انجمن های ورزشی، انجمن های علمی و فدراسیون های ورزشی، نمایندگان بهداشت ادارات کل، سازمانهای مردم نهاد، صداو سیما و ورزشکاران به ویژه دوچرخه سواران، توزیع پوستر، تراکت و پمفلت مرتبط با مناسبت روزها در ادارات و سازمان ها، برگزاری دوچرخه سواری دسته جمعی، پیاده روی دسته جمعی و مسابقات ورزشی، برگزاری جلسات سخنرانی در مجامع عمومی و ادارات، مدارس و دانشگاهها، ارائه خدمات سلامت به گروههای مختلف مردان، برگزاری مسابقات نقاشی، ورزشی، مقاله نویسی با موضوعات روزهای هفته، درج مقاله و مصاحبه در رسانه های محلی و برگزاری برنامه های ورزشی با در نظر گرفتن پتانسیل شهرستان از برنامه هایی است که برای اجرا در هفته سلامت مردان ایرانی تمهید شده است.
به گزارش ایرنا، درکشور ایران از سال 1385 نخستین پنجشنبه اسفند ماه هرسال به عنوان روز مـلی ســــلامت مـــردان تعیین و مقرر شده هر ساله در این روز با هدف حساس سازی جامعه آموزش و فرهنگ سازی درحد امکان مداخلات تشخیص و درمانی صورت گیرد که با توجه به اهمیت سلامت مردان و برای ایجاد فرصت کافی جهت انجام فعالیت ها، برنامه های مربوط در هفته ای به همین نام(هفته ملی سلامت مردان ایرانی /سما/) برگزار می شود.
سلامت مردان موضوعی است که موجب استحکام و ارتقای سلامت نیروی کار جامعه و توسعه کشور را در پی خواهد داشت مردان نسبت به زنان در معرض فاکتور های خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند و عادات غلطی مانند مصرف سیگار، الکل، اعتیاد و استرس شغلی در آنها بیشتر است از سوی دیگر مردان کمتر به پزشک مراجعه کرده و مراجعه به مراکز درمانی را به دلایل مختلف از جمله موانع فرهنگی تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تاخیر می اندازند.
نامگذاری هفته اول اسفند ماه در کشور ما، با هدف تاکید بر سلامت مردان کشورمان و حساس سازی مردان جامعه ایرانی برای توجه بیشتر به جنبه های مختلف پیشگیری از مخاطرات سلامت بوده است.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.