عبدالرسول همتی، یکشنبه در آستانه شکل گیری پویش ملی مبارزه با سرطان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: مهمترین عامل مرگ و میر در بین مردم استان فارس به ترتیب، بیماری های قلبی عروقی، سرطان، دیابت، بیماری های تنفسی و سوانح رانندگی است.
وی، با بیان اینکه آمار ابتلا به سرطان در فارس نسبت به دیگر مناطق کشور نگران کننده نیست، گفت: سالانه در این استان حدود هفت هزار بیمار مبتلا به سرطان شناسایی و ثبت می شود که این آمار در مقایسه با دیگر استان های کشور بالا نیست.
همتی افزود: سرطان پستان، تیرویید، سرطان خون، روده بزرگ، دهانه رحم و سرطان تخمدان در بین بانوان و سرطان های پروستات، مثانه، روده بزرگ، معده، دستگاه عصبی و سرطان ریه در بین مردان، به ترتیب شایع ترین انواع سرطان ها در فارس هستند.
وی اضافه کرد: تشخیص زودهنگام سرطان سینه برای تمام بانوان 30 تا 99 ساله جزو ارزیابی های اجباری به شمار می رود و تمام زنان متاهل گروه سنی بین 30 تا 59 ساله نیز باید در هر پنج سال یک مرتبه برای پیشگیری از بیماری های دهانه رحم آزمایش های لازم را انجام دهند.
همتی، شناسایی زود هنگام این بیماری را موجب افزایش شانس درمان بیماری دانست و گفت: عواملی مانند سابقه خانوادگی، تغییر سبک زندگی، چاقی، کم تحرکی و تغذیه نامناسب، از مهمترین عوامل بروز بیماری سرطان به شمار می رود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با اشاره به برنامه ریزی های این مرکز علمی برای تشخیص زودهنگام و درمان سرطان ها، این امر را تلاشی برای مهار این بیماری و افزایش امکان درمان مبتلایان برشمرد.
او بیان کرد: آمارها نشان می دهد 87 درصد مرگ های زود هنگام در سنین 30 تا 70 سالگی رخ می دهد اما با انجام اقدامات پیشگیرانه، شهروندان می توانند طول عمر و کیفت زندگی خود را افزایش دهند.
همتی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پی اجرای برنامه طرح تحول نظام سلامت، شرایطی را فراهم کرده که افراد بالای 30 سال با مراجعه به پزشک خانواده، مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه بهداشت، اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.
او گفت: انجام آزمایش ها برای سنجش فشارخون، سنجش کلسترول و دیابت، مهمترین اقدامات پیشگیرانه است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: غربالگری و خطرسنجی در واقع راهکار سازمان جهانی بهداشت، برای شناسایی، تعیین و احتمال خطر سکته قلبی یا مغزی و شناسایی سرطان برای هر فرد در 10 سال آینده است.
همتی در مورد آمارهای جهانی هم بیان کرد: سرطان پوست به عنوان شایع ترین نوع سرطان در بین زنان و مردان در دنیا شناخته شده و ضروری است افراد با هرگونه تغییر پوستی، برای پیشگیری به موقع به پزشک مراجعه کنند.
پویش ملی مبارزه با سرطان از یکم بهمن ماه 97 با شعار 'خود مراقبتی و امید' با مشارکت همه گروه های فعال اجتماعی و تشکل های مردمی آغاز می شود و به مدت یک هفته ادامه دارد.
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.