به گزارش ایرنا، این مرکز با حضور مسوولان شهرستانی در فضایی به مساحت 160 مترمربع و اعتباری بالغ بر 2.5 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.
مدیر مرکز پرورش زالوی صنعتی آرژین پیرانشهر به خبرنگار ایرنا گفت: این نخستین مرکز پرورش صنعتی زالو دارای مجوز در استان است که ظرفیت پرورش 100 هزار قطعه زالو را در سال دارد.
پیمان امیرزادگان با اشاره به کاربرد زالو و فرآورده های آن گفت: از روغن زالو، پودر زالو و داروهای مشتق از بزاق آن که حاوی 120 آنزیم است، در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.
وی بیان کرد: این مرکز علاوه بر پرورش زالو، پرورش دهنده جلبک دریایی اسپیرولیناست که به عنوان طلای سبز مواد غذایی شناخته و در تهیه مکمل های غذایی، تهیه مواد آرایشی بهداشتی، خوراک دام و طیور و آبزیان استفاده می شود.
بخشدار مرکزی پیرانشهر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح و پروژه های کارآفرینی مشابه در نقاط روستایی می تواند تاثیر بسزایی در مهاجرت معکوس و ایجاد اشتغال پایدار در روستاهای شهرستان داشته باشد و دولت در همین راستا از کارآفرین بخش روستایی با اعطای وام های کم بهره حمایت می کند.
حسین بالقچی افزود: با توجه به موقعیت مرزی شهرستان پیرانشهر و بازار مصرفی اقلیم کردستان در شمال عراق، این مرکز و مراکز مشابه می توانند محصولات خود را علاوه بر داخل کشور در کشور همسایه نیز عرضه کنند.
به گزارش ایرنا، طب سنتی هر روزه طرفداران بیشتری پیدا می کند و اکنون تهیه و تولید داروهای طبیعی و استفاده از طب سنتی برای درمان بیماری ها به تجارتی پررونق در دنیا تبدیل شده و آذربایجان غربی به واسطه موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مساعد توانایی تبدیل به قطب تولیدات طب سنتی را دارد.
امروزه طب سنتی در میان جوامع مختلف طرفداران بیشتری پیدا کرده است و اکنون به یک صنعت پررونق تبدیل شده است.
یکی از روش های طب سنتی استفاده از زالو برای درمان برخی بیماری های خونی و پوستی است. از این روش در گذشته ها نیز استفاده می شده به نحوی که بوعلی سینا پزشک و دانشمند بزرگ ایرانی در فصل بیست و دوم کتاب قانون به ویژگی های زالو و اهمیت آن پرداخته است.
پیرانشهر در جنوب استان آذربایجان غربی به واسطه دارا بودن آب و هوایی کوهستانی و بارندگی های مناسب دارای ظرفیت های فراوانی در تهیه و تولید داروهای گیاهی و بهره گیری از جانداران موثر در طب سنتی است.
زالو یک کرم آبزی از راسته «آرواره داران» است و تاکنون بیش از 630 گونه از آن در جهان شناخته شده است و باتوجه به استقبال مردم از این کرم خونخوار، کارآفرینان این صنعت شروع به تکثیر این جاندار در مقیاس صنعتی کرده اند.
9915/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.