موهای سپیدش کوله باری از تجربه 70 ساله اش را عیان می کند و چین و چروک های صورتش از تلخی ها و ناکامی های زندگی حکایت دارد؛ به ترک خوردگی های دستش که بخشی از آن در زیر حلقه عصای چوبی پنهان شده، خیره می شوم و می دانم که برای بهبود زندگی خود و خانواده اش از هیچ تلاش دریغ نکرده است.
حکایت ناجوانمردی های زمانه را با قطره اشکی که از آن سوی چشمان کم سو و عینک ذره بین اش جاری و در بین چین و چروک های صورتش پنهان می شود را بیان می کند و می گوید: حقم این نبود که پس از سال ها رنج و مشقت اینجا باشم.
نمی خواهد اسمش را بگوید اما از حرف هایش می توان فهمید که این درخت استوار زندگی، کارمند بازنشسته یکی از ارگان های دولتی بوده که پس از فوت یار و همدم سال های جوانیش، اینک به سرای سالمندان مهاباد آورده شده است.
اما معتقد است که فرزندانش تقصیری ندارند، زمانه عوض شده و گرنه هیچ فرزندی نمی خواهد که پدر و مادرش را برنجاند و ....
بغض عمیقی گلویش را می فشارد و اجازه نمی دهد که جمله اش را تکمیل کند و خانم مددکار نیز با چشم به ما اشاره می کند که دیگر گفت و گو را ادامه ندهیم.
او و دیگر همراهانش که اکنون خانواده بزرگ سالمندان کشور را تشکیل می دهند، حرف های زیادی برای گفتن دارند اما افسوس که دنیای مدرن و زندگی ماشینی امروز باعث شده است تا آنان نتوانند درد دل های خود را به گوش های شنوا بگویند و بسیاری دیگر از سالمندان در میان خانواده ها در کوچه و بازار و درون اجتماع از برخی ناملایمات رنج می برند.
همگان می دانند که آنان روزی، روزگاری داشتند و موهای سر و رخسار آنان اینگونه زمستانی نبود و بازوان توانمندشان نسل های امروزی را پرورش می داد.
میزان سالمند‌آزاری و رشد والدین سر راهی هر روز بیشتر می شود و با وجود تأکید شرع و افکار عمومی مبنی ‌بر تکریم سالمندان به ‌ویژه پدر و مادر که نقش اساسی در بنیان خانواده دارند، هم‌اکنون این ارزش از سوی نسل جوان کشور زیر پا گذاشته می‌شود.
یکی از اهداف راه اندازی سرای سالمندان حفظ کرامت انسانی کهنسالانی است که کسی را ندارند تا از آنات مراقبت کنند و یا افرادی که به دلیل بیماری مانند الزایمر امکان نگهداری از آنان برای خانواده ها مشکل است.
به گفته رییس اداره بهزیستی مهاباد بسیاری از کهنسالانی که ازدواج نکردند یا صاحب فرزند نیستند در سال های پایانی زندگی خود امکان مراقبت از خود را ندارند؛ این افراد اگر در جامعه به حال خود رها شوند مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و ادامه زندگی برای آنان سخت می شود.
مهران یوسفی افزود: سرای سالمندان به عنوان مکان امنی برای این افراد به شمار می رود و آنان می توانند در این خانه در محیط سالم به زندگی خود ادامه دهند و از خدمات مختلف بهداشتی، درمانی و تغذیه مناسب استفاده کنند.
یوسفی به خانواده ها توصیه کرد در صورت فراهم بودن امکانات مناسب برای مراقبت و نگهداری والدین خود در محیط خانواده از فرستادن آنان به سرای سالمندان خودداری کنند.
وی یادآور شد: هر چند تمام امکانات مورد نیاز کهنسالان در سرای سالمندان مهیاست اما سالمندان به خاطر عادت به زندگی در خانه و همراه با فرزندان خود، دوست دارند در این محیط بمانند.
مدیرعامل خانه سالمندان امین ‌اسلام مهاباد گفت: 40 سالمند شامل 20 خانم و 20 مرد به صورت شبانه روزی در این مرکز نگهداری می شوند.
بیان اسماعیلی افزود: این مرکز ظرفیت پذیرش 60 نفر را دارد و هم اکنون 13 مراقب، 2 پرستار، مددکار، مسوول فنی، متصدی دفتر، راننده، آشپز و... مشغول ارائه خدمت به سالمندان این مرکز هستند و این افراد در دوره های مختلف آموزشی شرکت می کنند.
وی در خصوص مراقبت های پزشکی این مرکز نیز گفت: برای مراقبت تندرستی سالمندان با چند پزشک در ارتباط هستیم که در طول هفته یک بار در خانه سالمندان حضور می‌یابند و آنان را تحت معاینه و درمان قرار می‌دهند.
وی افزود: تعدادی از مراکز مانند آزمایشگاه ها، سونوگرافی‌ و پزشکان متخصص نیز بدون نوبت دهی و هزینه ویزیت و به صورت رایگان امور مربوط به بیماری های سالمندان را انجام می‌دهند.
اسماعیلی در خصوص نحوه تامین هزینه‌های خانه سالمندان مهاباد نیز گفت: این مرکز به صورت خیریه اداره می شود و 90 درصد هزینه های آن را خیران و مابقی را نهادهای دولتی مثل بهزیستی تامین می‌کنند.
وی در خصوص سایر برنامه های تفریحی در سرای سالمندان افزود: اردوهای تفریحی و زیارتی به صورت ماهیانه برای سالمندان برگزار می شود و این برنامه ها با هماهنگی و همکاری با سایر ارگان ها به صورت مستمر در طول سال ادامه دارد.
به گزارش ایرنا حمایت ها از سالمندان در جامعه باید بیشتر و قوانین جدیدی برای مقابله با سالمندآزاری تصویب شود؛ حمایت های ارگان هایی چون بهزیستی از سالمندان نیز به بازتعریف نیاز دارد.
مراقبت و نگهداری از سالمندان مانند سایر دانش های بشری نیازمند پیشرفت و تغییر و تحول بوده و لازم است خانواده هایی که دارای سالمند هستند با دانش روز در این زمینه آشنا شوند تا ارائه خدمات به این قشر بهتر از وضعیت کنونی شود.
بدون شک اگر اعضای خانواده مهارت های مراقبت از سالمندان را فراگیرند و ارگان های حمایتی نیز از خانواده های دارای سالمند حمایت کنند، تمایل خانواده ها برای فرستادن سالمندان به سرای سالمندان کمتر و کمتر می شود و این فرشتگان گرانبها سال های پایانی خود را در محیط خانه و همراه با فرزندان خود سپری می کنند.
طبق آمارها در حال حاضر، 9.28 درصد جمعیت کشور معادل هفت میلیون و 450 هزار نفر سالمند هستند و از این تعداد حدود 15 هزار سالمند (حدود 2 صدم درصد) در 250 مرکز شبانه روزی سالمندان سراسر کشور نگهداری می شوند.
گزارش از: عبدالله رحمانی
3020/6185/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.