مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی، گفت: روستاهای ماکو پتانسیل لازم برای توسعه بوم گردی را دارند.
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، جلیل جباری در دومین کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ماکو و کارگاه آموزشی گردشگری و بومگردی ویژه دهیاران این شهرستان باتاکید براینکه حفاظت و صیانت از ابنای تاریخی یک رسالت برای سازمان است افزود: منطقه ماکو برای اداره میراث فرهنگی و گردشگری از اهمیت و توجه ویژه ای برخوردار است، دارا بودن بیش از ۳۸هزار سکنه روستایی و ۴۰ درصد روستایی از جمله پتانسیلی است که برای ایجاد اقامتگاه های بومگردی مورد نیاز است.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه کلیه ادارات مکلف هستند اماکن تاریخی که مالکیت آنها با نهادهای دولتی است با صرف اعتبارات از منابع داخلی و همکاری سازمان نسبت به احیا و مرمت آنها اقدام نمایند.

جباری افزود: سازمان میراث فرهنگی آذربایجان غربی به دنبال مالکیت نیست بلکه تنها هدف سازمان حفاظت و صیانت از ابنیه ها است که ۱۲۰ بنای تاریخی در سطح استان شناسایی و حفاظت شده اند.
وی ادامه داد: در راستای حفاظت های اضطراری ۴۰۰ میلیون تومان برای طرح پردیسان هزینه شده است .

جباری اولویت های سال ۹۸ را احیا مرمت و بازسازی بناهای تاریخی شهربانی قدیم و بنای کاخ عزت اله خان قلعه جوق عنوان کرد و تعامل بین ادارات و میراث فرهنگی را عامل اصلی در بین کشورهای موفق در توسعه حوزه میراث فرهنگی دانست و افزود:  ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از کسب و کارهای کوچک برای روستاییان در دستور کار سازمان است.
وی نتیجه اجرای طرح بوم گردی را ماندگاری و مهاجرت معکوس روستاییان یاد کرد‌ و تصریح نمود: ۱۱۰ انجمن همیار میراث فرنگی در سطح استان فعالیت دارد که تعداد ۳۰ عدد در شهرستان ماکو فعالیت دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری آذربایجان غربی، رویدادهای فرهنگی و جشنواره ها را اقدامات موثر و قابل توجهی در معرفی استان عنوان کرد و افزود: متاسفانه به این نوع اقدامات در استان توجه کمی شده است.

جباری در پایان از برگزاری هفته های فرهنگی، جهت معرفی استان در سایر استانها برای جذب گردشگر خبر داد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.