به گزارش خبرنگار ایرنا ، نگاه و رویکرد دولت به روستاها با هدف رونق و توسعه اقتصادی و از سوی دیگر برای جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در شهرها و مهمتر از همه مهاجرت معکوس به روستاها است.
به همین منظور دولت در راستای تولید، اشتغال و ایجاد امکانات مورد نیاز برای روستائیان تسهیلات لازم با کارمزدهایی با درصد پائین در مناطق روستایی پیش بینی کرده که ایجاد واحدهای بومگردی یکی از مهمترین بخش های ایجاد اشتغال پایدار در روستاها محسوب می شود.
گردشگری روستایی و عشایری یا بومگردی، یکی از ارکان توسعه گردشگری پایدار است که حضور یافتن و زیستن گردشگران با یک فرهنگ خاص،‌ تجربه کردن این فرهنگ از نزدیک و احترام به مردمان این زیست بوم محقق می شود.
سیف الله فرزانه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در رامسر افزود: با تاسیس واحدهای بوم گردی در روستاها، بستر را برای مسافران و گردشگرانی که تمایل زیادی برای دیدن سنت ها و زیبایی های روستا دارند، فراهم می کنیم.
وی گفت: حضور گردشگران در روستاها علاوه بر آشنایی مسافران و گردشگران به فرهنگ بومی منطقه به رونق تولیدات صنایع دستی و کشاورزی روستاییان نیز کمک می کند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در ادامه یکی از موانع و چالش ها در پیشبرد این پروژه ها را تبصره ماده یک دانست و افزود: تبصره ماده یک قانون گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی فقط شامل ساخت هتل، متل، مهمانپذیر، مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری ، مجتمع ، اردوگاه ها ، محوطه های گردشگری نیست بلکه اقامتگاه های بوم گردی و سنتی نیز جزیی از آن است.
بر اساس تبصره ماده یک، تشخیص موارد ضروری تغییر کاربری اراضی زراعی و باغها در هر استان بر عهده کمیسیونی مرکب از رئیس سازمان جهاد کشاورزی، ‌مدیر امور اراضی، رئیس سازمان مسکن و شهرسازی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و یک نفر نماینده استانداری که به ریاست سازمان جهاد کشاورزی تشکیل می‌‌گردد، است.
وی گفت: در تفسیر برخی از اعضای این کمیسیون از ماده یک، تاسیس اقامتگاه های بوم گردی و سنتی را جزیی از این تبصره نمی دانند و انتظار می رود دستگاه های عضو در راستای حل این مشکل بیش از پیش همکاری کنند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خاطر نشان کرد : با اینکه اجرای طرح های گردشگری بوم گردی در جای جای مازندران بویژه غرب استان که از استقبال چشمگیری برخوردار بوده ولی به خاطر تفسیر برخی از اعضا به این تبصره امکان صدور مجوز برای همه انان وجود ندارد.
فرزانه افزود: نکته دیگر آنکه به اعتقاد اعضای کمیسیون امور زیربنایی دولت این تبصره تمامی طرح های گردشگری را شامل می شود و مسئولان کشوری بارها در نشست های مختلف این موضوع مطرح کردند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ابتدای امسال در گزارشی تاکید داشت که پشتیبانی و حمایت درخصوص ارائه تسهیلات برای رونق بوم گردی به عنوان سیاست های مصوب دولت دوازدهم در دستور کار است تا درسایه آن گردشگران و میهمانان داخلی و خارجی با سنت ها ، آداب و رسوم و فرهنگ اصیل ایرانی آشنا شوند.
هم اکنون طبق آمار منابع رسمی، حدود 90 واحد بوم گردی در شهرستان های مختلف استان مازندران ساخته شده است و با راه اندازی این اقامتگاه های بوم گردی و سنتی زمینه اشتغال برای 140 نفر به صورت مستقیم و 600 نفر به شکل غیرمستقیم فراهم شد.
کارشناسان نیز معتقدند با رونق بوم گردی مردم نقاط مختلف کشور و دنیا می توانند از فرهنگ، آداب و رسوم وآیین های بکر و دست نخورده مناطق مختلف، غذاهای سالم و طبیعی، نحوه فعالیت روستائیان، صنایع دستی زنان و مردان روستا نشین و مناظر طبیعی زیبا و دیگر جاذبه های گردشگری این مناطق بهره مند شوند.
استان مازندران دارای جاذبه های طبیعی همچون دریا و جنگل، کوه ، رودخانه های فراوان ، تالاب ها و آببندان ها ، مزارع و مراتع و آب و هوای معتدل است و از سوی دیگر با توجه به روستاهای با آداب و سنن گوناگون و میزبانی سالانه حدود 20میلیون گردشگر داخلی و خارجی از قابلیت های چشمگیر و با ارزشی در زمینه گردشگری بومی برخوردار است که باید برانگیخته شود.
/9922 /1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.