به گزارش ایرنا سید مجتبی علوی مقدم روز دوشنبه در نشست شورای عشایر خراسان جنوبی بر افزایش سهمیه آرد عشایر استان تاکید کرد و افزود: همچنین تعرفه بیمه دام عشایر افزایش یافته اما پرداختی ها متفاوت است و همخوانی ندارد و باید در مرکز کشور به آن رسیدگی شود.
وی با تاکید بر برندسازی محصولات و تولیدات عشایری اظهار داشت: از این طریق می توان دست واسطه و دلالان را کوتاه کرد تا سود حاصل از تولیدات نصیب عشایر شود.
وی ادامه داد: تمامی دستگاه های اجرایی عضو شورای عشایری استان موظف هستند نسبت به موضوعات عشایری و به ویژه سهم آنها در برنامه ریزی ها نقش خود را ایفا کند.
وی با بیان اینکه کارگروه محرومیت زدایی در استان شکل گرفته است افزود: این کار گروه افزایش نشست نیست بلکه برنامه ریزی صحیح برای اجرایی شدن برنامه ها است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: یک پیرمرد و یک پیرزن در مرز همانند یک هنگ نظامی ارزش دارد و باید توجه بیشتری به عشایر خراسان جنوبی که به عنوان مرزبانان ایران شود.
علوی مقدم اظهار داشت: قشر عشایری یکی از جوامع ارزشمند و مهم کشور به ویژه در مناطق مرزی محسوب می شوند که اگر مورد بی توجهی قرار گیرند باید خود را مورد ماخذه قرار دهیم.
وی ادامه داد: عشایر مرزداران غیور کشور هستند که در کنار فعالیت خود، امنیت مرز را تامین می کنند اگر مشکلات و موضوعات این قشر رصد و مورد بررسی قرار نگیرد بدون شک در حق آنان ظلم کرده ایم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: هنوز تا رسیدگی به خواسته ها به حق عشایر فاصله داریم اما باید بر اساس برنامه ریزی مدون به مناطق محروم و عشایری توجه بیشتری شود.
علوی مقدم تامین وثیقه عشایر برای دریافت تسهیلات را از دیگر مشکلات عنوان کرد و افزود: با تقویت صندوق توسعه بیمه عشایر می توان تا حدودی این مشکل را به حداقل رساند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم گفت: عشایر نماد فرهنگ و تمدن ایران اسلامی هستند لذا حفاظت از صنایع دستی و تجاربی که در دست عشایر است می تواند در ایجاد اشتغال تاثیرگذار باشد.
حسن رمضانی به مهاجرت معکوس برخی عشایر استان اشاره کرد و افزود: با اجرای طرح های بوم گردی در مناطق عشایری عواید خوبی از فروش صنایع دستی و اجاره آن به گردشگران برای عشایر حاصل شده است.
وی با بیان اینکه امسال 16 میلیارد تومان تسهیلات روستایی و عشایری در موضوع صنایع دستی جذب شد اظهار داشت: انتظار می رود مکانی برای فروش صنایع دستی عشایر استان در مرکز کشور اختصاص یابد.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.