به گزارش ایرنا رضا حسینی روز شنبه در آیین تکریم و معارفه رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در ارومیه افزود: جایگاهی که این استان از نظر درآمد سرانه و اشتغال در کشور دارد در شان آن نیست و باید فاصله موجود با میانگین کشوری از میان برداشته شود و جایگاه واقعی آن مشخص شود.
وی با بیان اینکه 50 درصد کسب و کار موجود در آذربایجان غربی مرتبط با بخش کشاورزی می باشد، گفت: این بخش باید رونق داشته باشد زیرا این استان با تلاش و کار و پیشرفت می تواند در 2 تا سه سال آینده از نظر در آمد سرانه به جایگاه مطلوب برسد.
حسینی بیان کرد: آذربایجان غربی درصدد است 20 تا 25 درصد از تامین نهاده های دامی شمال غرب و برخی استان های کشور از طریق این استان تامین شود زیرا این منطقه دارای مرزهای مشترک و پایانه های مرزی با کشورهای همسایه است و می توان از این ظرفیت ها به عنوان یک فرصت بهره گرفت.
وی با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اهمیت گرامیداشت این جشن ها بیان کرد: انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته با طی فراز و نشیب هایی در برابر استکبار ایستاد و کشور را حفظ کرد؛ هر چند دشمنان انقلاب جنگ شدید اقتصادی را ایجاد کرده اند اما ملت ایران در برابر آنان می ایستند و از این دشواری ها نیز به سربلندی عبور خواهد کرد.
حسینی با بیان اینکه جهاد کشاورزی از سازمان های کلیدی استان است و نقش مهمی در اشتغال و توسعه کارآفرینی و رفاه مردمی ایفا می کند؛ بیان کرد: این بخش بیشترین اشتغال را در استان به خود اختصاص داده و 30 تا 35 درصد مردم استان در این بخش مشغول به فعالیت هستند.
معاون استاندار آذربایجان غربی افزود: مشاغلی که بر مبنای خدمات در این استان شکل گرفته در چهارچوب موضوعات و تولیدات کشاورزی و صنایع تبدیلی این بخش است و اگر بنا باشد سایر بخش ها توسعه یابد با محوریت کشاورزی خواهد بود.
سید هادی بهادری، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه بیان کرد: دریاچه ارومیه برای ساکنان حوضه آن در حکم حیات و ممات است و بدون دریاچه زندگی در این بخش از کشور ممکن نیست و این نتیجه تحقیقات محققان کشور و دنیاست.
وی افزود: کشاورزی در این منطقه امروز نیازمند تحول است و با تداوم روش های سنتی کشاورزی، دریاچه همزمان از دست می رود.
بهادری ادامه داد: برای تولید یک محصول در حوضه دریاچه ارومیه 13 برابر برخی کشورها آب مصرف می شود و این باعث شده تا مصرف آب در بخش کشاورزی استان به پنج میلیارد مترمکعب رسیده که لازم است 2 میلیارد صرفه جویی شود.
وی ادامه داد: 25 شهرستان داخل حوضه دریاچه باید به میزان مصرف آب دقت کنند و مصرف آب را با استفاده از روش های کشت جدید و جایگزین و یافته های کشاورزی کاهش دهند.
بهادری با تاکید بر اینکه همه باید برای عملی شدن برنامه های ستاد احیا همکاری و تعامل داشته باشند، افزود: در بخش پرسنل جهاد کشاورزی نیز از مسوولانی که در راستای محقق شدن ضرایب حقوق این پرسنل تلاش کردند قدردانی می شود؛ تمام کارکنان باید به این باور برسند که حضور آنان صرفا اداری نیست و همه باید تلاش کنند تا راندمان آبیاری و درآمد این بخش افزایش یابد .
نادر قاضی پور، نماینده دیگر مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با گذر از کشاورزی سنتی به صنعتی می توان گام های مهمی در افزایش درآمد مردم استان برداشت.
وی با بیان اینکه بارش باران در استان مطلوب بوده و بیانگر سال زراعی خوبی است؛ ادامه داد: آذربایجان غربی در تولید چندین محصول زراعی دارای رتبه اول بوده و این بیانگر تلاش های کشاورزان این استان است.
وی بیان کرد: این استان قطب کشاورزی بوده و باید این ویژگی را حفظ کند و لازم است کشت گلخانه ای توسعه یابد و این امری قابل استمرار است.
وی از کشاورزان خواست از سیاست های پولی دولت تبعیت کرده و تولیدات با کیفیتی را روانه بازار مصرف کنند.
رسول جلیلی، رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این آیین با بیان اینکه کشاورزی اقتصاد اول این استان است بیان کرد: سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در حد 25 درصد است در حالی که 52 درصد از سهم خدمات نیز مربوط به بخش کشاورزی بوده و 30 تا 32 درصد از مردم این استان در این بخش اشتغال دارند.
وی با بیان اینکه کار تیمی لازمه موفقیت در امر کشاورزی و حل مشکلات استانی می باشد، اضافه کرد: اصلاح معیشت کشاورزان همراه با افزایش راندمان آبیاری و اصلاح نظام بهره برداری در دستور کار و جزو برنامه های این نهاد است.
وی با اشاره به اینکه نظام بهره برداری خرده مالکی از مهمترین مشکلات این بخش بوده که باعث غیر اقتصادی شدن کشاورزی شده است، افزود: کشاورزان استان اغلب کم سواد هستند و این موضوع مشکلات زیادی برای این بخش به دنبال دارد.
جلیلی گفت: با استفاده از فرهیختگان این بخش و تجربه های آنان می توان در رابطه با شناسایی پیشران های توسعه تلاش می شود و با توجه به منابع محدود تلاش این بخش بر روی نقاط هسته ای و کلیدی متمرکز خواهد شد.
به گزارش ایرنا در این آیین که با حضور نمایندگان ارومیه در مجلس شورای اسلامی، مسوولان وزارت جهاد کشاورزی و کارکنان این نهاد برگزار شد از خدمات «اسمعیل کریم زاده» تجلیل و «رسول جلیلی» معاون پیشین برنامه ریزی و اقتصادی این سازمان به عنوان رییس جدید سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی معرفی شد.
از جمله سوابق کاری رسول جلیلی می توان به مدیریت جهاد کشاورزی شاهین دژ و معاونت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اشاره کرد.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.