سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: با تجاری سازی و کارآفرینی، باید علم و فناوری به ثروت تبدیل شود.
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی دکتر امین رستم زاده در آیین تودیع رئیس پیشین و معارفه سرپرست جهاد دانشگاهی استان که روزگذشته در مجتمع علمی تحقیقاتی جهاد دانشگاهی استان برگزار شد اظهار کرد: وقتی دانش و فناوری را به ثروت تبدیل کردیم، می توان ادعا کرد که که علم نافع حلاوت را برای مردم به ارمغان آورده است و جهاد دانشگاهی نیز در راستای این مهم تلاش و جهاد می کند و چاره ای جز تبدیل فناوری و داشته های علمی خود به ثروت نداریم و برای تحقق آن باید بازار را بخوبی مطالعه کرده باشیم چراکه بازار برای دانشگاههای ما از تمامی ابعاد مغفول است و حلقه مغفول توسعه کشور در این حوزه نهفته است.
وی با اشاره به سالروز درگذشت دکتر کاظمی آشتیانی دانشمند جهادگر جهاددانشگاهی و چهره ماندگار سال کشور و آرزویی که ایشان برای کشور داشتند خاطرنشان کرد:مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی در آن مقطع زمانی آرزوی کوتاه اما پرمسمایی برای کشور داشتند که باید بر روی آن بیشتر تامل می شد که "ای کاش روزی فرا برسد که کشور بجای  فروش نفت  دانش و فناوری دانشمندان خود را به جهان بفروشد" که به حق راه رستگاری و سعادت و صادر کردن انقلاب و تعالی اقتصادی کشور در آن نهفته است.
سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی افزود:امید است جهاد دانشگاهی و دانشگاهها بتوانند با یک کار تیمی، علمی و همسان، اهداف متعالی را برای تحقق کیفی تعالی نظام انقلاب اسلامی برآورده کنند که این نهاد در این راستا گام بر می دارد.
وی با اشاره به شخصیت جهادی دکتر عاقلی رئیس سابق جهاد دانشگاهی استان، اظهار کرد: امروز آیین تقدیر صرف از یک شخص نوعی نیست بلکه تکریم از یک شخصیت جهادی و تجلیل از 17 سال جهاد صادقانه، الگوی بی بدیل در مدیریت جهادی است و تجلیل از ایشان تکریم از دانایی، فضیلت، دانش، نجابت و بزرگواری و تجلیل از نماد هیچ ها همه چیز ساختن است.
دکتر رستم زاده مطرح کرد: دکتر عاقلی، تجلی مدیریت علمی مبتنی بر اخلاق متعالی بود و جزو سرمایه های معنوی و برندهای مجموعه دانشگاهی استان خصوصا جهاددانشگاهی است و قبول مسئولیت بعد از کسی که نمره عالی در مدیریت داشت، کار آسانی نبوده و بسیار سخت است و امید است با استعانت از خداوند و اتحاد و همدلی جهادگران دانشگاهی بتوانیم از داشته های عالی فعلی به ناداشته های متعالی برسیم.
وی با اشاره به تحلیل و واکاوی مولفه های پیشرفت یک کشور و تطبیق آن با رسالتهای کاری جهاددانشگاهی در کشور گفت: برای تحقق پیشرفت یک جامعه در گام اول باید زیرساخت های فکری پیشرفت در اندیشه مردمان آن کشور فرهنگ سازی و نهادینه شود که در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی با راهبردهای خاص، این مهم اتفاق می افتد.
وی ادامه داد: دومین گام تربیت نیروی انسانی تخصص محور و مهارت محور است که جهاد دانشگاهی با آموزش کوتاه مدت بلند مدت و فوق تخصصی بین رشته ای کاربردی این حوزه را نیز پوشش می دهد.
سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی ادامه داد: با ایجاد چنین سخت افزار توانمند و نرم افزار فکری کیفی باید تولید و توسعه علم و فناوری در کشورمحقق شود.
دکتر رستم زاده ادامه داد: با خلق علم و فناوری باید با تجاری سازی و کارآفرینی، اتصال به بازار؛ علم و فناوری به ثروت تبدیل شود.
وی گفت: وقتی دانش و فناوری را به ثروت تبدیل کردیم، می توان ادعا کرد که که علم نافع تولید کرده ایم که بصورت مستقیم و غیر مستقیم حلاوت را بر سر سفره مردم آورده است و جهاد دانشگاهی نیز در راستای این مهم تلاش و جهد می کند.
وی گفت: الگوسازی واقعی و کیفی برای انقلاب در دنیا با نماد علم و فناوری محقق تر می شود.
دکتررستم زاده ادامه داد:امروزه اقتصاد دانش بنیان جایگزین  اقتصاد منبع بنیان شده است و کشورهای فناور توسعه یافته در رقابت سخت و فشرده در این حوزه هستند و باید نسخه اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری در اینخصوص مورد توجه علمی و عملیاتی  از سوی دانشگاهها و دستگاههای ذی ربط قرار گیرد.
سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه دانشگاههای ما به جای کارآموخته حرفه ای، دانش آموخته حرفه ای تحویل جامعه می دهند، تاکید کرد:ضروری است نگاه بین رشته ای در آموزش عالی و پژوهش بصورت اساسی تقویت شود چراکه با یک نگاه تطبیقی در رشته های کشورهای توسعه یافته در می یابیم حول و محور یک رشته خاص دانشگاهی دهها مرکز تحقیقاتی بین رشته ای وجود دارد.
وی با اشاره به 5 رکن توسعه هدف گذاری شده در جهاد دانشگاهی استان تصریح کرد: تحقق تعهد برنامه ای و اسناد بالادستی استانی، ارتقا توسعه ارتباطی و تعاملی، ارتقا توسعه درآمد کیفی و تخصصی و افزایش در آمدهای فناورانه واحد، تعمیق حوزه های فعالیتی و تکیه بر رویکرد بین رشته ای و بین حوزه ای و ارتقا کیفی ابعاد انگیزشی نیروی انسانی جهادگر که نیروی جهادی سرمایه بزرگ جهاد دانشگاهی است از جمله این ارکان اهداف به شمار می رود.
سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در پایان با برشمردن اهداف مدیریتی خود بیان کرد: امید است در سایه اتحاد و همدلی تک تک جهادگران واحد و با اتکا به مدل موفق مدیریتی و مشارکتی فعلی واحد که یک الگوی نمونه کشوری در همه واحد هاست، به موفقیت های کیفی تر و بیشتری دست یابیم.
گفتنی است، در این مراسم از زحمات ۱۷ساله دکتر عاقلی به عنوان رییس جهاددانشگاهی استان از سوی واحد و معاونتها و دستگاههای اجرایی مختلف با اهدا لوح و جوایزی تقدیر و همزمان  به سمت رییس مراکز رشد واحدهای فناور جهاد دانشگاهی معرفی و همچنین دکتر امین رستم زاده به سمت سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی معرفی شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.