بایزید حسن پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دامداران این شهرستان از خرید و جابجایی هرگونه دام فاقد گواهی بهداشتی خودداری کرده و در صورت خرید دام، آنها را حداقل به مدت 2 هفته در محل جداگانه ‌ای نگهداری کنند تا در صورت مشاهده علایم مشکوک به این بیماری از وارد کردن آنها به دامداری‌ پرهیز کنند.
وی با تاکید بر احداث حوضچه‌های ضدعفونی در ورودی دامداری‌های منطقه افزود: دامداران همچنین از ورود افراد متفرقه به دامداری های خود جلوگیری کرده و از رهاسازی فضولات دامی در اطراف دامداری و روستا‌ها خودداری کنند.
حسن پور گفت: بره، بزغاله و گوساله‌های تازه متولد شده و شیرخوار از طریق شیر مادر آلوده به بیماری تب برفکی، بیمار و تلف می‌شوند و به دامداران توصیه می شود از شیر‌های جانشین یا شیر دام‌های سالم برای تغذیه آنها استفاده کنند.
وی همچنین به دامداران توصیه کرد از تردد غیرضروری در میادین دام و مراکز جمع آوری شیر خودداری کرده و در هنگام ورود به دامداری نسبت به تعویض لباس و چکمه اقدام کنند.
حسن پور اضافه کرد: دامداران در صورت مشاهده هرگونه علایم بیماری تب برفکی نظیر آبریزش از دهان، لنگش، زخم، و تاول در دهان، لثه، زبان و سم و تلفات دام‌های جوان مراتب را از طریق شماره تلفن های 42442228 و 42442229 به شبکه دامپزشکی مهاباد اطلاع دهند و با ماموران اعزامی دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.
وی با اشاره به اجرای 2 مرحله مایه کوبی تب برفکی در مهاباد یادآور شد: مرحله سوم مایه کوبی دام های سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در اوایل بهمن ماه در واحدهای دامداری و مناطق روستایی این شهرستان اجرا می شود.
به گزارش ایرنا، بیماری تب برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده که احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است؛ ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم حیوان از علایم بیماری تب برفکی است.
کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.
واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها دارد و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.
مهاباد دارای بیش از 250 هزار راس دام بوده که از این تعداد 230 هزار راس دام سبک و 23 هزار راس دام سنگین است.
3020/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.