به گزارش ایرنا، غلامرضا سلیمانی روز سه شنبه در دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی از ایجاد مرکز شتابدهی و تخصیص 20 میلیارد ریال اعتبار توسط سازمان منطقه آزاد ماکو به این مرکز خبر داد و بیان کرد: آموزش کسب و کار بومی، صنایع خلاق و توسعه استارت آپ ها از جمله ماموریت های این مرکز است.
وی با تاکید بر اینکه تمامی پروژه ها و طرح های توسعه ای منطقه دارای پیوست فرهنگی هستند، افزود:‌ رویکرد ما حمایت از بخش خصوصی و ایجاد زیرساخت برای سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ است.
وی با اشاره به اینکه تاسیس سینما و فضای فرهنگی در منطقه الزامی است، ادامه داد: حتی یک سینما در این منطقه وجود ندارد و در صورت پیگیری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، آماده هرنوع همکاری و کمک در زمینه احداث سینما در این منطقه هستیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو خواستار ساماندهی تبلیغات محیطی منطقه به دلیل توریسم پذیر بودن شد و اضافه کرد: شهرداری و شورا برای چالش های اجتماعی شهر، اصلاح مبلمان و ساماندهی بیلبورد و تبلیغات محیطی شهر ماکو اقدام کند.
وی اظهارداشت: در حال حاضر تدوین طرح جامع ساماندهی و ضابطه مند کردن تبلیغات محیطی توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری ضروری است.
سلیمانی به راه اندازی انجمن ها و تشکل های فرهنگی و هنری اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه آماده همکاری و حتی برگزاری دوره های آموزشی هستیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو برگزاری نمایشگاه های فصلی کتاب به ویژه در حوزه کودک را از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی خواستار شد و افزود: کودکان و دانش آموزان منطقه باید درگیر توسعه شوند و متولیان در استعداد یابی و برگزاری کلاس های شکوفایی خلاقیت فرزندان اقدام کنند.
وی از انعقاد تفاهم نامه بین منطقه آزاد ماکو و خبرگزاری ایرنا خبر داد و برای راه اندازی دفاتر خبری خبرگزاری های رسمی کشورهای همسایه اعلام آمادگی کرد.
*** عملیاتی شدن تفاهم نامه مشترک موجب توسعه فرهنگی در آذربایجان غربی خواهد شد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز با اشاره به همکاری این اداره کل با سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: در صورت عملیاتی شدن تفاهم های مشترک در زمینه های فرهنگی، هنری و رسانه ای نه فقط در منطقه بلکه در کل استان می توانیم شاهد توسعه فرهنگی باشیم.
حجت الاسلام ناصر خدایاری شاخص های فرهنگی استان را در مقایسه با استان همجوار بسیار پایین عنوان کرد و افزود:‌ آذربایجان غربی باید از نظر فرهنگی چه نرم افزاری، سخت افزاری و فضاهای فرهنگی در ابعاد مدیریت فرهنگی نیز توسعه یابد.
وی با اشاره به اینکه مدیران ما باید در مناطق آزاد ادبیات اقتصادی را نیز بلد باشند، گفت: باید سهم سرمایه گذاری در فرهنگ بیشتر باشد و منطقه آزاد ماکو در این زمینه پیشگام است.
در این دیدار روسای ادارات ماکو، شوط و خوی نکته نظرات خود را در خصوص توسعه فرهنگی استان و منطقه عنوان کردند.
به گزارش ایرنا، منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در دولت تدبیر و امید به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع بوده و به تنهایی بیش از 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست.
این منطقه در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب 130 و 140 کیلومتر است.
7132/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.