مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: سرانه مطالعه در استان نصف میانگین کشوری است.

حجت الاسلام خدایاری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی با بیان اینکه سرانه مطالعه در کشور 6 دقیقه برآورد شده که از این میزان 4 دقیقه برای مطالعه  کتب درسی و 2 دقیقه برای مطالعه کتب غیر درسی براورد شده است تصریح کرد: سرانه مطالعه در استان با توجه به میزان کم استقبال مردم از خرید کتاب و با توجه به آمار خرید از نمایشگاه کتاب که در شهریور ماه سال جاری برپا شد، یک دقیقه می توان عنوان کرد.

وی با اشاره به ضرورت مطالعه و تاثیر آن در گشایش اقتصادی، فرهنگی، بهبود زندگی و سطح تفکر مردم جامعه اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته سرانه مطالعه 90 دقیقه است و این میزان مطالعه به طبع در بخشهای مختلف اقتصادی و فرهنگی آن کشورها با افزایش آگاهی مردم تاثیر قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

حجت الاسلام خدایاری با بیان اینکه کتابخوانی باید از دوران کودکی با استفاده از کتاب های تصویری جذاب و کم حجم در خانواده شروع شود گفت: باید رابطه بین پیشرفت در کشورهای توسعه یافته و مطالعه را به مردم جامعه ما اطلاع رسانی کرد تا بدانند پیشرفت در جامعه از بازار نشر می گذرد.

وی  گرانی قیمت کتاب را عاملی مقطعی و فرعی برای عدم گرایش مردم به کتابخوانی  عنوان کرد و یاداور شد: وجود کتابخانه های عمومی منبع خوبی برای رونق کتابخوانی بین اقشار مختلف مردم است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با تاکید براینکه برای افزایش سرانه مطالعه و ایجاد گرایش به کتابخوانی بین مردم باید دستگاههای مختلف همکاری کنند خاطر نشان کرد: ایجاد کتابخانه های کوچک در محلات و مساجد، قراددادن کتابهای جیبی در اتوبوسها، ایجاد کتابخانه های کوچک در فضای سبز و پارکها و سوپرمارکت های بزرگ شهر می تواند در گرایش به کتابخوانی مثمرثمر باشد.

حجت الاسلام خدایاری با اشاره به اینکه فواید مادی و غیرمادی کتابخوانی باید به مردم تبیین شود، ادامه داد: باید متناسب با ذوق مردم کتاب نوشت و نیازسنجی در این زمینه، تعیین راهبرد برای نویسندگان و ثبت سفارش به این قشر در راستای افزایش میزان رضایتمندی مخاطبان موثر است.

وی خرید کتاب را همانند خرید نان به عنوان ضروریات هرخانواده در سبد خانوار مهم  عنوان کرد و  افزود: کسب لذت این حال خوش باعث می شود فرد کتابخوان به امانت کتاب دست بزند و در سبد خانوار برای تهیه کتاب جایی اختصاص بدهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به وضعیت نشر در استان گفت: امسال 186 عنوان کتاب در موضوعات مختلف از جمله ادبیات فارسی، تاریخی و اجتماعی و فرهنگی در استان به چاپ رسیده است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.