خالد بایزیدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سیستم ذرات آلاینده هوا با قطر 10 میکرون را به صورت لحظه ای اندازه گیری، پایش و مخابره می کند.
وی بیان کرد: سیستم سنجش آلودگی هوای سردشت جزو سیستم های به روز بوده که هم اکنون با ورود به سایت سازمان حفاظت محیط زیست، اطلاعات تمامی ایستگاه های کشور را نمایش می دهد.
وی گفت: تا قبل از اتصال به سیستم جامع پایش آلودگی هوای کشور، کارشناسان این اداره در سردشت گزارش های هر نوع آلایندگی و اقدامات پیشگیرانه را به صورت دستی وارد می کردند.
بایزیدی تصریح کرد: سردشت یکی از کانون های ورود ریزگردها از سمت تالاب هورالعظیم در عراق و همچنین بخش کمی از مصر و صحرای عربستان است و با اتصال این سیستم می توان در راستای مدیریت ریزگردها در سطح استان و انجام برنامه های پیشگیرانه بهداشتی، سلامتی و زیست محیطی اقدام کرد.
وی با بیان اینکه منشا حدود 90 درصد ریزگردها خارج از کشور است، گفت: ریزگردهای ورودی از سمت شمالغرب به کشور و در نهایت سردشت، ظرف کمتر از 2 ساعت خود را به مرکز استان و سپس استان های آذربایجان شرقی، اردبیل و کردستان می رساند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت اضافه کرد: ارومیه، بوکان، خوی، سردشت و سلماس جزو پنج شهر آذربایجان غربی است که از سیستم جامع سنجش آلودگی هوای کشور برخوردار می باشد.
«بایزیدی» در خصوص نحوه کارکرد سیستم پایش آلودگی هوای سردشت گفت: این سیستم گرد و غبار را توسط سنجنده ای که به آن متصل است، می گیرد و پس از پردازش داده ها را برای سنجش در اختیار رایانه می گذارد تا مخابره شود.
وی با اشاره به آمار مقایسه ای روزهای آلوده در سال های 1395 و 1396 گفت: در سال 1395 ذرات 10 میکرون آلاینده هوا در 184 روز سال بیشتر از حد مجاز یعنی 150 میکروگرم بر مترمکعب بوده و این میزان در سال گذشته در 132 روز سال مشاهده شد.
وی ادامه داد: این شهرستان شرایط ویژه ای از نظر تعدد جانبازان و مصدومان شیمیایی دارد و ایستگاه سنجش آلودگی هوا که هم اکنون ذرات با قطر 10 میکرون را اندازه گیری می کند باید به 2.5 میکرون ارتقا پیدا کند.
به گزارش ایرنا بر اساس شاخص های سنجش کیفیت هوا، اگر شاخص کیفیت هوا کمتر از 50 باشد، هوا پاک، بین 51 تا 100 سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم و بیشتر از 301 خطرناک تلقی می شود.
سردشت با جمعیت 120 هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با کشور عراق قرار گرفته است.
7562/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.