به گزارش ایرنا عیسی کلانتری یکشنبه در حاشیه کارگروه مقابله با گرد و غبار خوزستان در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم است افزود: انتظار داشتیم دولت عراق همکاری بیشتری در خاموش کردن این آتش سوزی کند، این در حالیست که در مرحله اول 10 روز و در مرحله دوم 6 روز طول کشید تا این کشور اجازه عملیات اطفای حریق را در آن سوی مرز ایران صادر کرد.
وی با اشاره به گسترده شدن آتش سوزی هور در خاک عراق اظهار داشت: قرار است 2 فروند هواپیمای اطفای حریق برای عملیات اعزام شوند.
به گفته وی دود حاصل از این آتش سوزی غرب خوزستان را در بر گرفته و مردم را در تنگنا قرار داده است.
کلانتری گفت: اقدام اصلی برای خاموش کردن آتش بر عهده کشور عراق است و این دولت باید همکاری دیپلماتیک بیشتری داشته باشد، در حالی که تلاش ها تا کنون از سوی خوزستان و وزارت کشور بوده است..
وی با تاکید بر ضرورت تامین حقابه هورالعظیم توسط ایران و عراق افزود: بخش ایرانی هورالعظیم در حال حاضر 80 درصد آب دارد اما آب در بخش عراقی این تالاب بسیار کمتر است.
کلانتری در پاسخ به اینکه آیا سازمان محیط زیست از کنوانسیون رامسر در این زمینه درخواست کمک کرده است، گفت: اقدام و نتیجه گیری از این کنوانسیون زمان بر است و ممکن است تا یک سال طول بکشد که تا آن زمان آتش خاموش شده است.
تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور، در خوزستان قرار دارد که یک سوم از آن در ایران و دوسوم در عراق واقع است که منابع تغذیه آن رودخانه کرخه و دجله هستند.
خودسوزی هورالعظیم در خاک عراق حدود یک ماه پیش آغاز شد هشت کانون آتش در آن فعال است. در ایران نیز حدود 2 هزار هکتار از هور در همین مدت دچار آتش سوزی شده است.
عملیات اطفای حریق در خاک عراق از 29 تیر ماه آغاز و سوم مرداد، در پی اعلام مهار آتش توسط هوافضای سپاه، متوقف شد.
وزش باد موجب انتشار دود غلیظ در شهرهای خوزستان می شود به طوری که گاهی تا 6 شهرستان را درگیر کرده است.

*مهار 25 هزار هکتار کانون ریزگرد
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تامین منابع مالی طرح مقابله با گرد و غبار افزود: در انتظار نهایی شدن این مطالعات هستیم که در این صورت مهار کانون های گرد و غبار در سطح 25 هزار تا 30 هزار هکتار اجرایی می شود.
وی افزود: برای اجرای طرح جامع مقابله با گرد و غبار خوزستان همه اختیارات به استاندار تفویض شده و منابع مالی در اختیار وی قرار می گیرد.
کلانتری تاکید کرد: خوزستانی ها باید بدانند که حل مشکل ریزگردها ظرف یکی دو سال ممکن نیست و حداقل 6 تا هفت سال زمان نیاز دارد، زیرا بی توجهی به توسعه پایدار طی سال ها اتفاق افتاده و زمان زیادی طول می کشد تا وضع به سابق بازگردد.
به گفته وی طرح جامع مقابله با گرد و غبار خوزستان تنها برای ریزگردهای زمستانه است و گرد و غبارهای تابستان و بهار که منشاء خارجی از کشورهای عربستان، سوریه و عراق دارند همچنان تداوم خواهند داشت.

*هدرروی یک میلیارد مترمکعب آب در نیشکر
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سرنوشت طرح علاج بخشی سد گتوند تصریح کرد: در زمینه علاج بخشی سد گتوند هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.
کلانتری همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به آثار منفی نیشکر آیا وقت آن نرسیده که از منتقدان این طرح و مردم خوزستان عذرخواهی بشود، اظهار داشت: مصرف آب نیشکر بر اساس مطالعات گذشته محدود به 23 هزار مترمکعب در هکتار بوده اما اکنون بیش از 35 هزار مترمکعب برای هر هکتار مصرف می شود.
وی مشکل اصلی نیشکر را سوءمدیریت منابع آب دانست و تاکید کرد: در صورت بازگشت به مطالعات اصلی نیشکر، می توان بیش از یک میلیارد مترمکعب آب صرفه جویی کرد.
کلانتری وزیر سابق جهاد کشاورزی و از موسسان طرح توسعه نیشکر در خوزستان بوده است. این طرح به دلیل مصرف بی رویه آب و تخلیه زهاب شور به محیط زیست از ابتدای تاسیس با مخالفت کارشناسان روبه رو بوده است. کارشناسان آب یکی از عوامل اصلی شوری آب شرب در شهرهای خرمشهر و آبادان را مصرف بالای نیشکر از آب کارون عنوان کرده اند.
9754/6064
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.