دکتر محمدرضا رضایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افسردگی پاییزی یکی از شایع ترین انواع افسردگی هاست و در فصل پاییز بسیاری از افراد جامعه را مبتلا می کند.
وی اضافه کرد: برخی افراد در ماه های آبان و آذر دچار کاهش انرژی، انگیزه و افت خلق می شوند و دوباره در فروردین ماه به حالت عادی برمی گردند که رفتارشناسان این نوع اختلال را افسردگی فصلی یا اختلال تأثیرپذیری فصل می نامند.
وی با اشاره به اینکه افسردگی های فصلی در سنین بالای 45 سال 2 برابر افراد دیگر است، بیان کرد: این افسردگی در زنان خیلی بیشتر از مردان دیده شده است.
متخصص اعصاب و روان ادامه داد: احساس خستگی مفرط، کسالت و یکنواختی، کاهش میزان انرژی، احساس غمگینی و پوچی، تحریک پذیری عصبی و احساس اضطراب و بی قراری، بی علاقگی به فعالیت های روزانه و پایین آمدن سطح عملکرد، احساس یاس شدید و مرور کردن عقاید منفی از علائم قطعی این بیماری است.
به گفته وی از دیگر علائم این بیماری می توان به تصمیم های ناصحیح، افزایش اشتها و اضافه وزن و میل افراطی به خوردن اغذیه های شیرین و پر از کربوهیدرات، احساس خواب‌آلودگی و افزایش نیاز به خواب، تمایل افراطی به تنهایی و انزواگزینی و ملامت گری و سرزنش خویشتن اشاره کرد.
دکتر رضایی گفت: کسانی که دچار این علایم هستند باید به سرعت با یک متخصص مشورت کنند تا آزمایش ها و ارزیابی های لازم تشخیصی انجام شود.
وی ادامه داد: شیوع افسردگی فصلی نوع زمستان با توجه به اقلیم، سن و جنسیت متفاوت بوده و میزان شیوع آن در اقلیم های مرتفع (نواحی کوهستانی) بیشتر است.
وی افزود: افسردگی فصلی در برخی از افراد حساس شایع است و شدت افسردگی آنان از حد خفیف و ملایم فراتر می رود و علائم آنان با آغاز پاییز و زمستان بیشتر می شود.
وی اضافه کرد: افزایش نور، کمتر کردن مصرف غذاهای ترش، گنجاندن برنامه های گردش و تفریح در برنامه های هفتگی، پیاده روی روزانه 20 دقیقه ای، استفاده از رنگ های گرم، استفاده از ویتامین ها در برنامه های روزانه، برنامه ریزی جدید برای زندگی و چیدن ورزش و یادگرفتن چیزهای جدید در آن از جمله راه های درمان افسردگی پاییزی است.
به گزارش ایرنا، با توجه به رشد استرس و اضطراب در بین مردم در سال های اخیر، موضوع افسردگی نیز به میزان بسیار زیادی در بین مردم شایع شده که شناخت علایم موارد مختلف در این خصوص می تواند در کاهش مشکلات بسیار موثر باشد و به درمان بهتر کمک کند.
8137/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.