به گزارش ایرنا محمد مهدی شهریاری روز چهارشنبه در جمع مدیران کل امور بانوان و خانواده استانداری های کشور افزود: در حوزه دریاچه ارومیه و در بخش کشاورزی پنج تا هفت میلیارد مترمکعب آب مصرف می شود در حالی که هفت میلیارد مترمکعب مصرف آب آشامیدنی کل کشور است.
وی اضافه کرد: همه از احیا نشدن دریاچه نقد می کنند و مشکلات را بر روی دوش دولت می اندازند در حالی با یک میلیارد مترمکعب آب می توان تمام زمین های کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه را آبیاری کرد.
شهریاری گفت: با این روند در عرض 2 سال دریاچه پرآب و احیا می شود ولی هیچ همتی از سوی مردم وجود ندارد.
وی اضافه کرد: مشارکت اجتماعی باید از دوران کودکی به افراد آموزش داده شود و بخش عمده آموزش با زنان و بانوان است.
وی گفت: زنان به این نقش آموزشی خود عمل نمی کنند و کودکان یاد نگرفته اند که چگونه در اداره جامعه مشارکت داشته باشند.
شهریاری بیان کرد: مشارکت زنان در بخش آموزش و بخش های مختلف دارای اثرگذاری بسیاری است.
وی ادامه داد: موضوعی که اصلا این روزها روی آن بحث نمی شود، مشارکت مردم بوده و از آن غفلت شده است.
وی ادامه داد: مشارکت اجتماعی در خانواده به فرزندان آموزش داده نمی شود ولی آموزش و پرورش می تواند نقش اساسی ایفا کند.
شهریاری بیان کرد: باورهای جامعه باید از طریق آموزش و پروش تغییر پیدا کند و در این زمینه مشکل بسیار است.
وی با اشاره به اینکه تمام استان ها رشد منفی سرمایه گذاری دارد، گفت: آذربایجان غربی 50 درخواست سرمایه گذاری دارد که سه درخواست دریافت شده به میزان 100 میلیون دلار خارجی است.
وی اضافه کرد: با توجه به تسهیلات اعطایی توسط دولت، این استان در 10 سال آینده به قطب صنعتی و معدنی کشور تبدیل می شود.
شهریاری گفت: هفت تا هشت درصد معادن کشور در این استان قرار دارد و در بخش تولید میوه و محصولات کشاورزی هم چهار برابر مساحت سرزمینی تولید می شود.
وی اضافه کرد: همسایگی با سه کشور از مزایای استان بوده و در سال های آینده نوید خوبی برای رشد و توسعه استان به همراه دارد.
شهریاری با بیان اینکه این استان به جهت عقب ماندگی های موجود در بسیاری از شاخص ها عقب است، گفت: آذربایجان غربی ثروتمندترین استان کشور است.
وی بیان کرد: جنگ و تحریم ها و مشکلات حاشیه ای موجود در اداره کشور و جنگ اقتصادی باعث شده است تا از مسائل ضروری و اساسی جامعه غفلت شود.
شهریاری با بیان اینکه انباشت مشکلات موجب بروز برخی بحران ها می شود، ادامه داد: مردم ارومیه تعامل خوبی با هم دارند و با وجود فضاسازی های موجود به دور از بحث های قومیتی در آرامش و صلح و صفا زندگی می کنند.
وی با اشاره به انتصاب مدیران زن در پست های مختلف، گفت: اقداماتی که در این حوزه رخ داده در کمتر استانی انجام شده و چهار نفر از بانوان استان برای تصدی ادارت کل انتخاب شده اند.
وی اضافه کرد: این بانوان معرفی شده اند اما متاسفانه وزاری ما با وجود شعارهایی که می دهند در این زمینه بسیار محتاط هستند.
شهریاری گفت: 2 مانع اصلی در عدم حضور زنان در پست های مدیریتی و نقشی که باید در اجتماع ایفا کنند، وجود دارد.
وی افزود: یکی از این موانع درون زا بوده که به ساختار جسمی و جنسی بانوان مربوط است و دیگری موانع ناشی از وظایف زنان در خانواده است.
شهریاری ادامه داد: ارزش های شایع در جامعه نیز از سایر مشکلات بوده و برخی باورهای غلط نیز عامل بازدارنده است.
وی گفت: در بخش سواد نیز هرچند که 50 تا 60 درصد قبول شدگان دانشگاه ها را خانم ها به خود اختصاص داده اند اما یک عقب ماندگی تاریخی در شهرستان های کوچک وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه باورها و برداشت های دینی نیز عامل بازدارنده در ایفای نقش اجتماعی برای زنان است، گفت: وزیر شدن بانوان گاهی با مخالفت برخی ها مواجه می شود و خط قرمز آنان در کشور محسوب می شود.
شهریاری بیان کرد: حتی در آذربایجان غربی هم با مدیر شدن بانوان مخالفت می کنند و باورهای غلط سنتی را با باورهای دینی در آمیخته و این را عامل بازدارنده و اسلحه کرده اند تا حضور بانوان در جامعه کمرنگ باشد.
وی گفت: هرچند اعتماد به نفس بانوان نقش مهمی در فعالیت های اجتماعی آنان دارد اما مردسالاری هم در جامعه غوغا می کند.
وی ادامه داد: در دهه های آینده هرچقدر هم عوامل بازدارنده وجود داشته باشند، خانم ها خود را به جامعه تحمیل خواهند کرد و گسترش فضای مجازی و افزایش آگاهی های بانوان و افزایش بانوان تحصیلکرده در کشور موجب قبول آنها از سوی جامعه خواهد شد.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی 2 روز میزبان شرکت کنندگان در این جلسه شامل مدیران کل امور بانوان استانداری سراسر کشور، دهیاران زن، مشاوران دستگاه های اجرایی و فرمانداری های استان بود.
در این 2 روز حاضران در جلسه از مرکز آموزش و اشتغال زنان سرپرست خانوار، پارک علم و فن آوری، کارخانه سنگ پارسیان، فعالیت های جهاد کشاورزی، شرکت آنیل طب، کلیسای ننه مریم و تفرجگاه بند ارومیه بازدید کردند.
تبادل نظر و بررسی روند فعالیت ها و اقدامات در دست اجرای دفاتر استانی، ارائه گزارش از روند عملیاتی سازی اعتبارات نیم درصد اعتبارات بند 'ک' تبصره 12، ارائه گزارش ویژه در زمینه اجرایی سازی مواد 101 و 102 برنامه ششم توسعه همراه با گزارش کارشناسان ستاد، ارائه گزارش فرآیند اجرایی سازی 30 درصد انتصابات مدیران زن، ارائه گزارش مشاور امور بانوان وزارت نیرو و مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی، سخنرانی استاندار آذربایجان غربی و ارائه گزارش اجرایی سازی مصوبات اولین نشست سراسری همراه با جمع بندی نشست از برنامه های این نشست 2 روزه بود.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.