به گزارش ایرنا، بازنشستگی مفهومی متعالی برای افرادی است که پس از سال ها تلاش در محیط اداری و هزاران روز خدمتگزاری از کار و محیط کاری و اداری فاصله می گیرند اما این منفک شدن از محیط اداری مشکلاتی را نیز ایجاد می کند که از جمله آنها، کاهش درآمد و افزایش هزینه های زندگی به واسطه بزرگتر شدن خانواده است.
مهمترین دغدغه بازنشستگان در روزهای آخر خدمت و نخست بازنشستگی، دغدغه تامین نیازهای زندگی با حقوق بازنشستگی است و این امر در برخی موارد، مشکلات زیادی را برای خود و خانواده این قشر ایجاد می کند.
احمد مرشدی که پس از سال ها تلاش مویی سفید کرده و به گفته خود طی چند سال گذشته به جرگه بازنشستگان پیوسته است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مشکلات این قشر گفت: مدیریت دخل کم با خرج زیاد در دوران بازنشستگی بسیار سخت است و به همین علت بسیاری از بازنشستگان در همین دوران به سمت شغل جدید می روند.
وی بیان کرد: مسوولان باید فکری به حال ما بازنشستگان بکنند و درآمدهای ما بیشتر شود زیرا من در ابتدای کار 2 نفر بودم، پس از آن خانواده ما پنج نفری شد و در دوران بازنشستگی عائله من به 13 نفر افزایش یافت در حالی که درآمد من در ابتدای بازنشستگی به دو سوم کاهش یافت.
محمدرضا داداش پور دیگر بازنشسته ارومیه ای نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مشکلات معیشتی را بخشی از مشکلات بازنشستگان برشمرد و گفت: بازنشستگان پس از 30 سال فعالیت به تفریح نیز نیاز دارند در حالی که هیچ مزیتی به این بازنشستگان تعلق نمی گیرد.
وی افزود: سفرهای سیاحتی و زیارتی، ایجاد اردوگاه های تفریحی برای بازنشستگان و خانواده آنان، بها دادن به بازنشستگان در خدمات شهری، اختصاص تخفیف های مختلف به این قشر و ایجاد زمینه برای استفاده از اماکن شهری، ورزشی و تفریحی بدون هزینه یا با هزینه کم از جمله مطالبه های بازنشستگان است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در سفری که به ارومیه داشت، با اشاره به جلسات تخصصی برگزار شده با کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در راستای حل مشکلات بازنشستگان، بیان کرد: برای راه اندازی فراکسیون بازنشستگان جهت پیگیری مطالبه های این قشر از جامعه در مجلس شورای اسلامی تلاش می شود.
جمشید تقی زاده با اعلام اینکه به مشکلات بازنشستگان کشور واقف است، افزود: متاسفانه وضعیت نامناسب اقتصادی سبب شده است تا قدرت خرید بازنشستگان در سطح کشور 67.5 درصد کاهش یابد.
وی با تاکید بر اینکه تصویری واقعی از وضعیت بازنشسته ها باید در مصوبه های قانونی ترسیم شود، اضافه کرد: برای همسان سازی حقوق بازنشستگان به 300 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز بوده اما در 2 سال گذشته تنها 44 هزار میلیارد اعتبار به این منظور اختصاص یافته است.
وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا در بودجه سال آینده کشور اعتبارات مناسبی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان تصویب کنند.
وی از افزایش 2 برابر خدمات سفر ارائه شده به بازنشستگان خبر داد و بیان کرد: تعداد سفرهای در نظر گرفته شده برای بازنشستگان از 100 هزار نفر به 200 هزار نفر افزایش یافته است.
وی به تقویت کانون های بازنشستگی در مناطق تاکید کرد و گفت: تمامی خدمات رفاهی برای بازنشستگان باید از طریق همین کانون های فعال در مناطق عرضه شود.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به برنامه ریزی برای حل مشکلات مربوط به مسکن بازنشستگان اشاره کرد و افزود: بانک اطلاعاتی کاملی از آنان در اختیار صندوق بازنشستگی کشور قرار گیرد.
وی مشکلات مربوط به بیمه تکمیلی را از دغدغه های اصلی صندوق بازنشستگی کشور عنوان کرد و گفت: متاسفانه دستگاه های اجرایی در عرضه خدمات درمانی به این قشر سلیقه ای رفتار می کنند.
وی با تاکید بر اینکه به زودی خبرهای خوشی از ایجاد بسته های جدید خدمات درمانی برای بازنشستگان منتشر می شود، افزود: ایجاد معاونت امور بازنشستگان در وزارتخانه ها ضروری است.
تقی زاده همچنین با انتقاد از نحوه خدمات دهی کارت منزلت بازنشستگان، بیان کرد: این کارت در حال حاضر هیچ ارزشی ندارد و دولت در تلاش است که با ارائه خدمات رفاهی مختلف به دارندگان این کارت، شان و منزلت بازنشستگان را حفظ کند.
استاندار آذربایجان غربی نیز معتقد است که ارتباط ادارات با بازنشستگان باید حفظ شود زیرا استفاده از تجارب بازنشستگان در جهت توسعه، بهره ‌وری و شکوفایی استان ضروری است.
محمدمهدی شهریاری افزود: استفاده از تجربه های بازنشستگان کلید موفقیت هر جامعه‌ای است که در این راستا در استانداری نیز اتاقی برای حضور بازنشستگان و پیشکسوتان در نظر گرفته خواهد شد تا از این طریق ارتباط سازمان با این عزیزان که دارای سه دهه تجربه در حوزه‌های مختلف هستند، حفظ شود.
وی تاکید کرد: نباید بازنشستگان که عمر خود را صرف خدمت برای کشور و مردم کرده‌اند در جامعه به حال خود رها شوند بلکه لازم است تمامی ادارات و دستگاه‌ها فضایی فراهم کنند که بازنشستگان بتوانند به راحتی در اداره محل خدمت خود حضور پیدا کنند و تجربه ها و پیشنهادهای خود را در اختیار مدیران قرار دهند.
وی بر ضرورت تقویت کانون بازنشستگان کشوری در جهت پیگیری هر چه بهتر مطالبه های بازنشستگان تاکید کرد و در مورد پیگیری مشکلات اشتغال فرزندان بازنشستگان قول مساعد داد.
به گزارش ایرنا، صندوق بازنشستگی کشور دومین بنگاه بزرگ کشوری است که یک میلیون و 400 هزار بازنشسته را تحت پوشش قرار داده است و 56 درصد از این افراد، بازنشسته آموزش و پرورش هستند.
45 هزار و 415 نفر در استان از این صندوق حقوق می گیرند که از این تعداد، 33 هزار و 208 نفر مرد و 12 هزار و 207 نفر زن هستند.
2093/3072
گزارش از: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.