به گزارش ایرنا محمدمهدی شهریاری شامگاه سه شنبه در گفت و گوی ویژه خبری سیمای مرکز آذربایجان غربی که به مناسبت هفته دولت انجام شد، افزود: این استان جذابیت های بسیاری برای سرمایه گذاری دارد ولی در گذشته مورد توجه قرار نگرفته و در ماه های اخیر شکوفا شده است.
وی اضافه کرد: جذب سرمایه 12.5 میلیون یورویی شرکت دهلر آلمان در شهرک صنعتی فاز 3 ارومیه، احداث نیروگاه برق خورشیدی با سرمایه گذاری هشت میلیون دلاری در روستای حسن آباد و ایجاد مقدمات سرمایه گذاری 33 میلیون دلاری در معادن سیلیس ارومیه در کنار پیش بینی برای جذب سرمایه گذاری هفت هزار میلیارد ریالی و 150 میلیون دلاری معدن تیتانیوم قره آغاج تنها بخشی از این ظرفیت های جذب سرمایه در استان به شمار می رود.
وی تاکید کرد: رویکرد اصلی ما، جذب سرمایه گذاری در حوزه های معدنی به ویژه پهنه های مطالعه شده شمال و جنوب استان و کشاورزی در همه شهرستان هاست.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به راه اندازی پنجره واحد سرمایه گذاری در راستای تسهیل کار سرمایه گذاران در استان ادامه داد: طولانی بودن زمان استعلام ها و دریافت مجوز برای سرمایه گذاری از جمله مشکلات رونق تولید و اقتصاد استان بود که با این پنجره قابل حل است.
شهریاری ساختار سنتی بخش کشاورزی را از جمله مشکلات اساسی این حوزه و بخش آب کشور دانست و بیان کرد: کمبود آب در استان با توجه به شرایط دشت ها و دریاچه ارومیه جدی است و بخش قابل توجهی از آب مصرفی نیز در حوزه کشاورزی مصرف می شود که برای بهبود این روند، استفاده از آبیاری های نوین و ارتقای راندمان بسیار ضروری به نظر می رسد.
وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از پنج میلیارد مترمکعب آب کشاورزی تنها در حوضه دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی مصرف می شود، گفت: این در حالی است که تنها با یک میلیارد مترمکعب می توان میزان محصول مشابهی را در این حوضه تولید کرد.
وی افزود: کاهش چهار میلیارد مترمکعبی مصرف آب در کنار ثابت ماندن میزان محصولات نیازمند همراهی کشاورزان و برنامه ریزی مناسب مدیریت جهاد کشاورزی آذربایجان غربی است.
استاندار آذربایجان غربی تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کم آب بر را از جمله راهکارهای کاهش مصرف آب برشمرد و اضافه کرد: سالانه بیش از 30 هزار هکتار زمین در استان به کشت چغندرقند اختصاص می یابد که محصولی بسیار پرآب بر است.
شهریاری بیان کرد: دولت 85 درصد هزینه های تبدیل آبیاری سنتی به نوین را در اختیار کشاورزان قرار می دهد و بهبود این روند به همراهی روزافزون مردم با دولت در راستای اجرای طرح های آبیاری نوین و کاهش مصرف آب بستگی دارد.
وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح های کاهش مصرف آب توسط مردم در بهبود وضعیت دریاچه ارومیه نیز بسیار موثر است، ادامه داد: دولت سرمایه گذاری های چندین هزار میلیارد تومانی برای اجرای طرح های احیای دریاچه انجام داده است که با نتیجه بخش بودن آنها تنها 2 میلیارد مترمکعب آب در سال به دریاچه ارومیه ریخته می شود در حالی که اجرای طرح های کاهش مصرف آب کشاورزی می تواند تا چهار میلیارد مترمکعب آب به دریاچه وارد کند.
وی وجود 40 هزار چاه غیرمجاز را از جمله مهمترین چالش های حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی برشمرد و گفت: در حالی که انسداد هرکدام از این چاه ها مشکلات اجتماعی را به دنبال دارد، با اقدامات فرهنگی و تبلیغاتی، حدود پنج هزار چاه مسدود شده ولی مسیر انسداد همه چاه ها بسیار طولانی است.
استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: دولت اجازه خشک شدن دریاچه ارومیه را نمی دهد و در حال حاضر نیز موفقیت های بسیار خوبی در حوزه تثبیت آب این دریاچه به دست آمده است.
شهریاری در بخش دیگری، مرزهای طولانی را مزیت اساسی آذربایجان غربی عنوان کرد و افزود: دولت تدبیر و امید اقدامات اساسی برای استفاده از این ظرفیت و جذب سرمایه های داخلی و خارجی در این حوزه آغاز کرده که پرداخت نیمی از سود تسهیلات بانکی برای طرح های اجرایی در این مناطق و بیمه 100 درصدی سرمایه ایجاد شده توسط سرمایه گذاران از جمله آنهاست.
وی با اشاره به اینکه راه آهن ارومیه به طور کامل پایان یافته است، اضافه کرد: در صورت سفر رییس جمهوری به استان در شهریورماه جاری، این طرح به دست دکتر حسن روحانی به بهره برداری می رسد.
وی بیان کرد: تنها مشکل بسیار کوچکی در راستای اجرای کامل طرح وجود دارد که در حال رایزنی برای حل این مشکل هستیم.
استاندار آذربایجان غربی با گرامیداشت هفته دولت گفت: 807 طرح شامل 616 طرح عمرانی، 15 طرح اقتصادی و 176 طرح کشاورزی با 20 هزار و 261 میلیارد ریال هزینه همزمان با این هفته در استان به بهره برداری رسید.
وی افزود: همچنین 82 طرح عمرانی همزمان با هفته دولت کلنگ زنی می شود که برای اجرای آنها 2 هزار و 584 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به منابع غنی استان در حوزه های مختلف بیان کرد: این استان یکی از ثروتمندترین مناق کشور است ولی به دلایل مختلف در بسیاری از شاخص های توسعه از جمله سلامت، برخی از حوزه های آموزش و پرورش، راه روستایی و درآمد سرانه در رتبه های پایین کشور قرار دارد.
شهریاری گسترش بهره مندی مردم از گاز طبیعی تا 80 درصد در سال آینده، آسفالت و بهسازی بیش از 500 کیلومتر راه روستایی و ارتقای شاخص های آب روستایی و افزایش این شاخص نسبت به متوسط کشوری را از جمله اقدامات انجام شده در راستای توسعه آذربایجان غربی برشمرد.
وی با تاکید بر اینکه اجازه انحلال تیم والیبال شهرداری ارومیه را نمی دهیم، ادامه داد: پیشنهادهای بسیار خوبی در خصوص انتقال تیم دوم شهرداری در لیگ برتر به منطقه آزاد ماکو و کمک استانداری به شهرداری ارومیه برای جلوگیری از انحلال داده شده است و در صدد هستیم با عملیاتی کردن آنها، تیم والیبال شهرداری ارومیه را با قدرت بیشتر در لیگ برتر آینده ببینیم.
به گزارش ایرنا، هفته دولت از جمعه هفته گذشته آغاز شده است و تا پنجشنبه این هفته ادامه می یابد.
8137/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.