به گزارش ایرنا، حمید شکری روز چهارشنبه در همایش سلامت و بهداشت، ایمنی و محیط زیست در مجتمع کاوه سودای مراغه افزود: باتوجه به وجود چالش های بهداشتی و زیست محیطی در منطقه و شهرستان، برنامه ریزی برای پیشگیری از بروز آنها ضروری است.
وی ادامه داد: تدوین برنامه های جامع و موثر برای حفاظت از محیط زیست و بهداشت عمومی به ویژه در شهر و واحدهای صنعتی و تولیدی بستری مناسب برای توسعه و پیشگیری از بروز مشکلات اجتماعی را فراهم خواهد ساخت.
وی اضافه کرد: از این رو بهره مندی از منابع طبیعی و نیز انسانی در واحدهای صنعتی و تولیدی نباید منحصر به بهره مندی اقتصادی از این منابع شود.
شکری با بیان اینکه حفظ تعادل در طبیعت با فرهنگ سازی استفاده صحیح از منابع طبیعی ممکن خواهد بود افزود: آلودگی های آب و خاک، ریزگردها، نابودی جنگل ها و بیابان زایی ها به عنوان چالش های اساسی جامعه امروز کشورمان زاییده و نتیجه دخالت های انسانی در محیط اطراف است.
دادستان عمومی و انقلاب مراغه نیز در این همایش با اشاره به لزوم توجه به ایمنی در محیط کار گفت: بر اساس آمارهای موجود، آثار اجتماعی بروز حوادث محیط کار بیشتر از ضررهای اقتصادی آن است.
علی دلداری افزود: با بکارگیری شیوه های نوین و موثر در زمینه ایمنی و بهداشت کار، می توان 20 درصد از حوادث احتمالی را کاهش داد.
وی با اشاره به تهدید زیست محیطی اکوسیستم سهند توسط عوامل محیطی ادامه داد: در صورت ادامه بی توجهی ها به این تهدید پیش رو، شاهد از بین رفتن طبیعت این منطقه در سه سال آینده خواهیم بود.
وی اضافه کرد: رقابت کثیف احداث چاه های عمیق برای برداشت آب در دامنه های سهند در سال های اخیر موجب بحران برداشت از سفره های زیرزمینی آب شده و حتی در برخی موارد شوری آب نیز در این مناطق گزارش شده است.
سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه نیز در این همایش با اشاره به جایگاه بهداشت حرفه ای و محیط کار گفت: نظارت بر بهداشت در محیط های کارگری از رسالت های این دانشکده است.
اصغر تنومند افزود: در این راستا در طول یک سال اخیر 6 هزار و 169 کارگر زیرپوشش خدمات بهداشت حرفه ای و سه هزار و 46 کارگر نیز زیر پوشش خدمات معاینات شغلی قرار گرفته اند.
وی اضافه کرد: هم اکنون یک مرکز بهداشت و چهار خانه بهداشت کارگری در این شهرستان، خدمات بهداشتی برای کارگران واحدهای تولیدی و صنعتی این شهرستان ارائه می دهند.
معاون مجتمع کاوه سودا نیز در این همایش با اشاره به لزوم بکارگیری و توجه به بهداشت و ایمنی کار در محیط های صنعتی گفت: بر این اساس سیستم (HSE) در گروه صنعتی کاوه به عنوان یکی از صنایع پیشرو در این زمینه پیاده سازی شده و در حال اجراست.
حسنی افزود: ایجاد خانه و مرکز بهداشت کارگری در این مجتمع از رویکردهای مناسب در زمینه بهداشت و ایمنی کارگران تلاشگر این واحد صنعتی بوده است.
وی ادامه داد: در زمینه ایمنی کار نیز یک دستگاه آمبولانس و یک دستگاه خودروی آتش نشانی نیز برای مواقع ضروری در این مجتمع بزرگ صنعتی استقرار یافته است.
وی اضافه کرد: در زمینه حفاظت از محیط زیست نیز با برنامه ریزی های انجام شده سوخت فسیلی ذغال سنگ از چرخه سوخت این مجتمع خارج شده و در حال جایگزینی با سوخت گاز طبیعی بوده که میزان آلاینده ها را به صورت چشمگیری کاهش می دهد.
به گزارش ایرنا، هم اکنون حدود 150 واحد صنعتی و تولیدی و بیش از 9 هزار واحد صنفی داری پروانه کسب قانونی و مجاز در مراغه فعالیت می کنند.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.