به گزارش ایرنا، محمدفرید لطیفی روز سه شنبه در کارگاه منطقه ای مدیریت خطر حوادث و مخاطرات طبیعی ویژه مراکز توانبخشی نگهداری معلولین شمالغرب کشور در تبریز با بیان اینکه همواره در معرض مخاطرات طبیعی و انسان ساخت هستیم، اظهار داشت: همه مخاطرات قابل پیش بینی است و با داشتن برنامه مشخص عملیاتی می توان از تبعات آن پیشگیری کرد.
وی با اشاره به اینکه بخشی از معلولیت ها حاصل مخاطرات و حوادث طبیعی است، خاطرنشان کرد: شیوه های نادرست نجات و دخالت افراد آموزش ندیده به دامنه آسیب ها می افزاید.
لطیفی با اعلام اینکه طرح جامع بازسازی و بازتوانی آسیب های ناشی از مخاطرات طبیعی در کشور تهیه شده است، گفت: در این طرح وظیفه دستگاه های متولی و زمان ورود و خروج شان در منطقه حادثه دیده مشخص شده است.
وی با اشاره به اینکه با ابلاغ طرح جامع، ناهماهنگی بین دستگاه ها خود را نشان داد، اظهار داشت: این طرح نه تنها مدجویان بلکه کل جامعه آسیب دیده را هدف قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه در زلزله کرمانشاه شاهد افراط در ارائه خدمات بودیم و وزارت بهداشت، بهزیستی و کمیته امداد دچار موازی کاری شدند، گفت: این در حالی است که در استقرار حادثه دیده ها در مکان های ایمن هیچ فکری به حال انتقال معلولان نمی شود .
لطیفی با اشاره به وجود یک میلیون و 400 هزار معلول کم توان و ناتوان ذهنی و جسمی در کشور، گفت: طرح استانداردسازی بازتوانی روانی ناشی از حوادث طبیعی نوشته شده و طرح بازتوانی جسمی هم در حال تهیه است.
مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی هم در این کارگاه با مقایسه شیوه ارائه خدمات و مدیریت حادثه در زلزله رودبار و کرمانشاه
، گفت: هر چند در زمینه مدیریت بحران نسبت به گذشته رشد کرده ایم، اما همچنان مشکلاتی وجود دارد و برای هم افزایی باید هماهنگی داشته باشیم.
کاظم نظم ده، بحران اصلی را ناتوانی در مدیریت دانست و گفت: اگر به توانمندی خود ایمان بیاوریم خیلی از بحران ها تبدیل به فرصت می شود.
وی گفت: دانش مدیریت بحران باید تبدیل به مهارت شود تا بهترین نتیجه را بگیریم.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی هم با اشاره به اینکه کشور ایران از نظر بلایای طبیعی آسیب خیز است، بر ضرورت شیوه های مقابله با این بلایا تاکید کرد.
محسن ارشد زاده با اشاره به اینکه 120 مرکز توانبخشی استان جمعیتی در حدود 7 هزار نفر را پوشش می دهد، گفت: مربیان این مراکز، آموزشی در زمینه حوادث غیرمترقبه ندیده اند.
وی افزود: در یکهزار مهد کودک استان آذربایجان شرقی هم هیچ برنامه آموزشی در زمینه مقابله با حوادث غیرمترقبه ارائه نشده است.
ارشد زاده با بیان اینکه 35 مرکز درمان اعتیاد در استان هم نیازمند آموزش هستند، تاکید کرد: علاوه بر اینکه دامنه آموزش ها باید به همه مراکز تعمیم یابد، مددجویان بهزیستی در خانه ها هم نیازمند آموزش هستند.
دومین کارگاه منطقه ای مدیریت خطر حوادث و مخاطرات طبیعی ویژه مراکز توانبخشی نگهداری معلولین کشور با حضور کارشناسان سازمان بهزیستی از استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، کردستان و کرمانشاه با حضور امیر سالاری، مدرس مدیریت بحران دانشگاه های کشور، به مدت 2 روز در تبریز برگزار می شود.
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.