دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه توطئه های استکبار جهانی جوانان ما را نشانه گرفته و جامعه ما در مقابل آن وظیفه سنگینی دارد، اظهار کرد: مواد مخدر و روانگردان به یک ابزار سیاسی و اقتصادی تبدیل شده است. 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، بهروز مهدوی،  با اشاره به سند ملی برنامه ششم در خصوص مبارزه با مواد مخدر گفت: در این سند وظایف ۶۰ دستگاه کشوری و استانی تدوین شده است که بر اساس این سند بسیار راهبردی سه کار عمده انجام می دهیم که شامل؛ کاهش عرضه، کاهش تقاضا، و هماهنگی و مدیریت بین بخش ها و ارگان های مختلف است که نتیجه آن باید کاهش ۲۵ درصدی اعتیاد در کشور تا پایان برنامه ششم توسعه باشد . 
وی با بیان اینکه مواد مخدر مهم ترین مسئله اجتماعی از میان پنج آسیب اجتماعی در کشور است، افزود: رد پای مواد مخدر را در تمام آسیب ها می توان دید که اعتیاد صنعتی جزو خطرناک ترین آن است، چرا که داروهای توهم زا و روان گردان و سایر مواد مخدر گرفتاری های عمیق و پیچیده ای را برای جامعه به وجود می آورد . 
مهدوی اظهار کرد: سه میلیون معتاد رسمی و دو میلیون معتاد تفننی در کشور وجود دارد، همچنین ۱۵ میلیون خانواده ایرانی که درگیر این پنج میلیون نفر معتاد بوده و بر این اساس ۲۵ درصد جمعیت کشور درگیر این مسئله هستند که کار اساسی و جدیت و پیگیری برای حل این مشکل را می طلبد . 
مهدوی در این خصوص افزود: کاهش سن و رشد و شیوع اعتیاد در نوجوانان و جوانان، افزایش تولیدات صنعتی و شیمیایی در این عرصه اسفناک بوده و همچنین تبلیغات ماهواره بر نهاد خانواده، مدارس، دانشگاهیان، کارکنان و حتی حوزه کارگری نشانه روی می کنند . 
مهدوی با بیان اینکه در مواد مخدر عرضه و تقاضا هر دو تعیین کننده قیمت بازار هستند و متاسفانه ارزانترین ماده مخدر در کشور ما است، گفت: پژوهش ها نشان می دهند که بیش از ۹۰ درصد خانواده های ایرانی در این خصوص ابراز نگرانی کرده اند که از این جهت مثبت است که می خواهند از فرزندانشان مراقبت کنند، اما از جهت دیگر دغدغه فکری برای مردم ایجاد شده که این یک آسیب است . 
وی با بیان اینکه بر اساس ارزیابی ها خوشبختانه استان ما در بخش مواد مخدر استان ۳۰ ام کشور است، اظهار کرد: با این وجود درصد رشد مواد مخدر بیشتر شده و نسبت به چند سال گذشته ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است . 
وی تاکید کرد: برای مقابله با مواد مخدر کارهای فرهنگی و پیشگیری باید انجام شود، همچنین باید سازمان های مردم نهاد و مراکز درمانی بیشتری در این بخش وجود داشته باشد؛ پزشکان داوطلب و افتخاری نیز در این عرصه ورود پیدا کنند تا در زمینه اعتیاد اقدامات درمانی خوبی انجام گیرد . 
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر همچنین با تاکید بر اینکه باید یک تیم متخصص از روانشناس، پزشک عمومی، روانپزشک، مددکار اجتماعی، و جامعه شناس در حوزه درمانی داشته باشیم، خاطر نشان کرد: اطلاع رسانی برای ۴۰ درصد افراد سالم جامعه باید انجام گیرد، همچنین به خانواده های در معرض خطر و همچنین در بحث بیکاری که از دغدغه های جدی جامعه است، باید آموزش های لازم داده شود .
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.