محمدمهدی تندگویان روز دوشنبه در دیدار با دبیران سازمان های مردم نهاد جوانان آذربایجان شرقی در تبریز افزود: بر اساس این تفاهم نامه کسانی که در داخل تشکل های کارآفرین فعالیت می کنند، می توانند از امریه برای گذراندن دوره پایان خدمت در همان تشکل استفاده کنند.
وی اظهار داشت: البته کسر خدمت در بحث امریه تشکل های غیردولتی مطرح نیست و بر اساس آن فرد می تواند 6 ماه از دوره پایان خدمت خود را در داخل تشکل خدمت کند.
وی اضافه کرد: بحث یاس و ناامیدی در بین جوانان مطرح است ولی من آن را در بین جوانان نمی بینم، به جوانان امیدوارم و از آنها امید می گیرم.
معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: هر حرفی که در جمع جوانان زده می شود با گوش جان شنوا هستیم، و آماده دریافت نقد درست آنان در جهت ارتقا هستیم.
وی گفت: من خود را نماینده جوانان در دولت می بینم و هر حرفی که در نشست های مختلف با جوانان مطرح می شود برای همه آنها برنامه ریزی می کنیم تا بتوانیم این حوزه را سامان دهیم.
وی افزود: سعی می کنم مطالبات جوانان را مطرح و پیگیری کنم و تا آنجا که می شود به گوش مسوولان برسانم و در هر سطحی که نیاز باشد به عنوان نماینده جوانان آن را پیگیری می کنم.
تندگویان با اشاره به موضوع سیاسی شدن تشکل ها گفت: مگر می شود جوانی در این کشور زندگی کند، ولی مطالبه سیاسی نداشته باشد؛ معتقدم تشکل های ما باید اخلاق را به سیاسیون یاد دهند.
وی اظهار داشت: زمانی اخلاق مداری در کشور حاکم بود و احزاب و گروه های سیاسی اخلاق مدارانه کنار هم کار می کردند، اما امروز اصالت لازم در فعالیت های سیاسی و تشکل ها وجود ندارد و الا ما مخالف تشکل ها نیستیم.
وی یادآور شد: اوایل انقلاب، احزاب و تشکل ها در کنار هم، با وحدت و انسجام کار می کردند و امروز باید به این وحدت و انسجام برگردیم و زمینه ای فراهم کنیم که به هدف اصلی خدشه وارد نشود.
معاون وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه تشکل های ما احزاب نیستند و نباید فعالیت حزبی انجام دهند، گفت: مطالبه گری سیاسی با فعالیت حزبی متفاوت است و ما با مطالبه گری تشکل ها مشکلی نداریم.
وی افزود: مشکل اصلی که گریبان کشور را گرفته، بحث اشتغال است؛ اگر جوان درآمد و اشتغال نداشته باشد، نمی تواند مطالبه گری اجتماعی داشته باشد؛
تشکل ها باید به سمتی بروند که اشتغال زایی در بین جوانان به خصوص در روستاها را گسترش دهند؛ تشکل ها باید از مهاجرت های نادرستی که در کشور رخ می دهد، جلوگیری کنند.
وی تشریح کرد: تشکل های غیردولتی امروز در جامعه شکل گرفته اند و رو به افزایش اند، ولی وقتی دستاورد مشخصی در حوزه های تخصصی وجود نداشته باشند، رکود احساس می شود و تشکل ها از بین خواهند رفت.
وی تاکید کرد: شبکه سازی کشوری اگر شکل بگیرد، تشکل ها بی نیاز از حمایت های دولت خواهند شد و این دولت خواهد بود که نیازمند تشکل های مردمی می شود.
تندگویان اضافه کرد: هدف از ایجاد تشکل ها این بود که بتوان با استفاده از استعدادها و اعتبارات مردم کارهایی انجام داد که به دولت کمک شود و در نهایت به خودکفایی در این حوزه برسیم.
وی گفت: در گذشته در بسیاری از حوزه ها اقتصاد سنتی داشتیم، ولی امروز جوانان از طریق استارت آپ ها تحولات نوین ایجاد کرده اند و بازار سنتی کشور دچار تحول شده است.
وی افزود: در آینده دولت مجبور خواهد شد در همه حوزه ها با شبکه جوانان به توافق برسد، چون جوانان دسترسی به اطلاعات و علم روز دارند، دارای جسارت هستند و مانند دولتی ها محدودیت ندارند.
وی با اشاره به افتتاح خانه جوان در آذربایجان شرقی اظهار داشت: این محل باید پایگاه و مامنی برای جوانانی باشد که به بسیاری از اماکن مذهبی، علمی و فرهنگی و یا اجتماعی نمی روند؛ این خانه باید مکانی برای جذب همه جوانان باشد.
معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: همچنین اعتبارات به صندوق کارآفرینی امید پرداخت و مقرر شده ادارات کل ورزش و جوانان استان ها، طرح های کارآفرین تشکل ها را دریافت، بررسی و به صندوق معرفی کنند.
وی خاطرنشان کرد: با بانک رسالت هم برای پرداخت تسهیلات به جوانان صحبت شده است که بر اساس آن تشکل ها بتوانند در عین حال که وام می گیرند، وارد فرآیند کامل تولید و اشتغال شوند.
تندگویان اضافه کرد: بحث نخبگان اجتماعی از موضوعات مهمی است که پیگیر آن هستیم تا ثابت کنیم جوانانی که هیچ نوع تخصص دانشگاهی ندارند، ولی کارآمد و سرآمد هستند، نیاز کشورند.
وی گفت: مدرک گرایی بدون پایش عملیات یکی دیگر از مشکلات کشور است و به صورت بی رویه تولید مدرک در کشور انجام و جوانان ما دچار مشکل شده اند؛ نیاز به نخبگان اجتماعی داریم که در حوزه های مختلف ورود پیدا و اشتغال زایی ایجاد کنند.
وی ادامه داد: آذربایجان شرقی سرآمد در حوزه جوانان است و اقدامات بسیار خوبی در این استان در حوزه جوانان رخ داده و شکل گیری شبکه تخصصی گردشگری در آذربایجان شرقی کار بزرگی است.
وی افزود: تشکل های غیردولتی ما با ایجاد شبکه ها به سندیکای ملی تبدیل می شوند، البته هنوز در ابتدای راه هستیم و زمان خواهد برد که به نتیجه برسیم.
معاون امور جوانان مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی نیز گفت: 48 طرح از سوی سازمان های مردم نهاد جوانان استان به صندوق کارآفرینی امید ارسال شده است.
امیر تقی زاده با اشاره به اینکه تسهیلات ارائه شده بین 40 تا 100 میلیون تومان با نرخ 4 درصد است، گفت: در حال حاضر 2 میلیارد و 70 میلیون تومان در حساب صندوق کارآفرینی استان وجود دارد که به دنبال جذب آن هستیم.
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.